Trädgården i november

 
Ada är en äkta sommarkatt!
Så fort det blir kallare än 18 grader, blåst, regn eller snö - så vill hon inte följa med ut i trädgården.
Hon vill helst av allt aldrig gå ut, men just för att vi vill att hon gör sina behov utomhus, så måste hon ut ibland.
Gick en kort runda i trädgården med kameran en dag förra veckan då vi för första gången på hela november, såg en glimt av solen!
Har haft en rejäl slödag idag, var ledig och mår inte helt bra, så jag använde dagen till att läsa ut min fjärde och sista bok som jag köpt i september!
 
Ibland är ni lite intresserade av vad jag läser, så för en gång skull ska jag berätta lite om dem!
Först ut var en av de mysigaste "feel-good" böcker jag läst!
En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna, handlar om Ellie som ärver sin mors gamla hattaffär mitt i Dublin, då modern hastigt gått bort.
Förändringarnas vindar blåser genom hjärtat av Dublin, då ett stort fastighetsbolag börjar köpa upp mindre butiker på samma gata som hattaffären är.
Ellie måste bestämma om hon ska ta hand om mammas affär eller sälja.
Uppmuntrad av sina vänner satsar hon på att gå i mors fotspår och blir plötsligt indragen i en stor förändring inte bara i sitt egna liv, utan av hela stadens.
Den andra boken var "Sophies historia" av Jojo Moyes.
Det var en rätt "udda" bok, som jag först hade lite svårt för, men den vann igen mej efter ett tag.
"Sophies historia" handlar egentligen besatthet och beslutsamhet, men den skrivna historien är om ett porträtt av Sophie målad på 1900-talets början av Sophies make.
Först följer vi tavlan och Sophie i det ockuperade Frankrike 1916, för att sedan träffa på tavlan i London hemma hos Liv nästan hundra år senare.
Nu nystas den skakiga historien om tavlan upp och det vänder upp och ner på Livs liv.
Den tredje boken var "Den blå hertiginnan" av Philippa Gregory och handlar om en kvinna, Jacquetta, som levt i verkligheten under 1400-talet.
Hon föddes i Frankrike 1415 eller 1416 och dog 1472 i England, fick 14 barn samtidigt som hon höll sej vid liv under de turbulenta åren då "Rosornas krig" pågick i England.
Älskar denna författare, för att hon alltid får medeltiden att kännas trovärdig och "nutida" på något sätt.
Den sista boken var "Dödligt villospår" av Nora Roberts, som handlar om barndomsvännerna Cooper och Lilian som träffas efter att inte ha gjort det på 12 år.
För 12 år sedan hittade de ett skändat kvinnolik och nu har Lilians vildmarksjour utsatts för hot och skadegörelse.
Cooper, som har jobbat som mordutredare vid New York-polisen, beslutar sej för att stanna och hjälpa Lilian, när det blir uppenbart att någon har siktet inställt på att skada henne.
Nora är en mästare på att väva ihop kärlek och spänning till en underbar väv!
Alla böckerna är läsvärda och jag rekommenderar dem alla varmt
 
 
 
4
Pernilla

Du lyckas verkligen spegla er trädgård som ett paradis. Den ser underbar ut, genom dina foton, i alla fall?
Jätte fina bilder. Här har inte solen synts till på länge. Men idag tittade den tydligen fram i Stockholm. Men vad hjälper det, där är ju inte jag.
/P

Malin

Du har lyckats fånga novemberstämningen i trädgården på ett riktigt bra sätt!

Jag har inte haft ngn läsperiod sen i somras, har bara lyckats gneta mig igenom... håll i dig... Mr Grey...

Kram

Soffie

Så vackra bilder du visar,men usch det här är verkligen den värsta tiden på hela året, blä,,,

Åsa

Åh, vad bra med boktips! Har läst hattaffären och annat med Moyes. Har skrivit upp i min "att läsa-lista".