Hälsade på vår sommarstuga

 
Sommarstugan i tidig vårskrud.
Forsythian slår snart ut, knopparna var svällande.
Här i trädgården i stan blommar den sedan en vecka tillbaka, det är lite senare där.
Undrar om det beror på att den står mer öppet vid stugan.
Nyhet för i år är att de flyttat på hästhagen, så nu kan vi inte se hästarna så fort vi går ut...
Lite tråkigt, för det har varit mysigt att höra dem lika väl som se dem.
 
 
Vårfryle heter denna tågväxt.
Tågväxter är fleråriga gräslika växter, läser jag ur min mors äldre blomlexikon som jag fått låna.
Vårfrylen växer på frisk och torr mark, vid stugan växer den på vår uppfartsväg.
Att jag nästan är hundra på att det är en Vårfryle bland de 42 sorters tågväxter är det röda bladet under blommorna.
Annars kunde jag inte gissat på en sort...
 
 
Hittade en läcker mojäng vid jordbruksmaskinernas stall.
Maken gissade att det hörde till den äldre traktorn på något sätt, jag tyckte i alla fall att den var fin även om jag inte vet vad det är.
 
 
Svensk ögontröst gissar jag endast att denna blomma är.
Gissar bara för att det står att den är mycket sällsynt på slåttermark och ska bara finnas på Gotland och Öland.
Men den Svenska Ögontrösten liknar mest denna blomma och blommar i maj-juni, den enda av Ögontröstsorterna som blommar så tidigt.
 
 
Visst är mossan vacker!
Med hjälp av macrot ser man hur de olika mossornas sorter ser ut.
 
 
Vi åkte bara för att titta till stugan och hämta textilierna som hängt uppe under vintern.
De hänger nu på tvättstrecken och fladdrar i vinden.
Nästa gång vi åker till stugan ska det vårstädas och allt det nytvättade ska hängas upp igen.
Det är det mysigaste jag vet, så fyllt av förväntan inför den nya säsongen!
Längtar till detta tillfälle varje gång jag tänker på stugan, även under vinterhalvåret.
Nu i helgen blir det inte, för vi ska flytta mor min till en mindre lägenhet.
Normalt brukar vi tillbringa första maj i stugan, men iår ska vi ha middagsbjudning och därefter ska vi gå på teater.
Yngsta dotterns slutproduktion - En midsommarnatts dröm - ska ses av familjen och en del vänner.
Så vi får vänta ett tag till på att starta säsongen.
 
 
 
7
Malin

Vad spännande med teatern!

Få se när vi kommer oss iväg till stugan nästa gång. Det lär nog dröja med tanke på köksprojekt som nu stått still sen väggen revs.

Mycket fina foton bjuder du på idag också!

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Åh så mysigt att ha en sommarstuga. Kan tänka mig att somrar där är fantastiska. Tråkigt att de flyttat på hästhagen. Ljudet och synen av hästar älskar jag.

sv: Ja men precis så känns det för oss också, att vårt bud aldrig räcker till. Vart hittar alla andra sina pengar. Det senaste huset vi tittade på nu i dagarna är redan 900 000:- över sitt utropspris, och då är budgivningen inte avslutad. Vår summa är spräckt, för vi vill liksom ha pengar över att kunna renovera och fixa det också. Jag blir så less på det nu.
Vem vet, kanske slutar det med att vi hittar en ny lägenhet också (men även det är det svårt att få tag i).

Marie

Ohh så mysigt att besöka sommarstugan och så fint ni har det där, så fina detaljbilder du fotat med =D

Ja precis, skönt att få tuffla runt lite nu =D, hon gör sig som en mask nästan då man ska lyfta upp henne och det är dags att gå hem, hihi

Pernilla

Svens ögontröst? Visste inte, som vanligt men jo, finns massor här. Överallt typ, så mycket så den klassas som jobbigt ogräs. Så fina bilden och vilken kul rostig grej. Är den stor? Man kanske kan göra något av kroken?
/P

Agneta

Det är så roligt när du bloggar, blir lika glad varje gång det kommer ett nytt inlägg! :-)

Lena B

Härlig tid framför er. Sådana små detaljbilder är spännande att fota och se

Åsa

Den bästa tiden på året! Måste passa på att njuta!