Vitlöksbiffar

 
Första gången jag smakade Vitlöksbiffar var 1984.
Hade tagit sabbats år från gymnasiet och åkte till min fasters familj i Frankrike.
Första middagen hemma hos dem serverade min faster dessa biffar tillsammans med chips!
Sedan jag började tillaga dem, så serverar jag alltid pommes frites till.
I min fasters grundrecept och som även jag tillämpade, så ingick persilja i köttfärsen.
När maken började laga dessa biffar, struntade han i persiljan, istället fyllde han biffarna med Cantadou vitlöksost.
Denna gång är det älsta dottern som är kocken och hon lärde sej tillaga biffarna av sin far.
Det är oxå därför ni ser crisp cross potatis på tallriken, för vi skulle ha sallad, champignoner och sparris.
Nu hade sparrisen hunnit bli dålig...
 
 
Fyllda vitlöksbiffar 
  • Blanda 1,200 kg nötfärs med två vitlöksklyftor (stora för oss, för vi älskar både vitlök och chili), salt och peppar efter tycke och smak. Vill man kan man ta i en dl hackad persilja! Älsta dottern hade även i ett ägg för att försöka binda biffarna lättare. Det brukar inte vi ha, för det gör inte så mycket om det rinner ut lite ost under tillagningen tycker jag.
 
  • Ta en handfull köttfärs och forma till biffar. Fyll varje biff med en dryg tesked Cantadou vitlöksost. Dottern och jag hade olika tekniker vör att forma och fylla våra biffar! Mina blev ovala som järpar och ojämn i kanterna och hennes blev runda och släta...
 
  • Förstek biffarna för ytans skull och flytta dem sedan till en ugnsfast form och stek klar dem i ugnen på 225 grader. Vi täcker formens botten med vatten, så får man en god steksky att servera så man slipper göra sås. Vill man hellre ha en regelrätt sås, så kan man använda stekskyn att smälta ett helt paket av Cantadou vitlöksost i en stekpanna med. Salta och peppra efter smak och tycke.
 
Ugnsbakade champignonhattar 
  •  Välj de lite större färska champignonerna till detta.Vrid lite försiktigt av foten och använd en tesked för att gröpa bort hela foten. Använd fotdelen genom att finhacka den. Blanda rumsvarmt smör, en pressad vitlöksklyfta, de finhackade champignonfötterna, salt och svartpeppar i en skål. Vi gjorde 10 fyllda och använde 75 gram smör. Klicka i blandningen ner i hatten. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 min.
Vi har fått en ny spis, det blev en med induktionshäll och varmluftsugn.
Det gjorde att vi kunde sätta in champignoner, Crispcross och vitlöksbiffar samtidigt.
Vi hade dem inne i 25 min...
Innan så gjorde vi så att vi ställde biffarna på botten i ugnen och täckte över formen med aluminiumfolie.
Pommes frites fick vara mitt i ugnen som det står på förpackningen att de bör vara placerade.
Gissar att det även fungerar att ha champignonerna i en annan form under aluminiumfolie, precis som biffarna.
Har aldrig provat det, för detta är älsta dotterns special!
Vi brukar servera med en stor grönsallad och pommes, oftast de som är gjorda på rotfrukter.
Det borde gå jättebra att ta bakad potatis oxå om man hellre vill...
Har inte provat det dock.
 
Lycka till!!
8
Malin B

Det är så att det vattnas i munnen på mig! Helt i min smak.
Så här på kvällskvisten är jag alltid extra sugen på allt som är ätbart.

Gittan

Så gott det låter, måste provas. Köttfärs är så gott och enkelt så det får bli helgmaten, tack för tipset. Kram på dig.

Malin

Oh my god vad gott det där ser ut! Det blev ett bra tips till helgens mat!

Tackar

Pernilla

Så gott det ser ut!
Jag har provat det där med färskost i färs men jag fick mycket att rinna ut. Måste prova en gång till och då blir det helt klart vitlök i biffarna också.
/P

Åsa

Det ska jag testa! Brukar göra fetaostfyllda biffar ibland men har aldrig testat sån ost.
Och champinjonerna ser också jättegoda ut.

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Det är så gott med fyllda biffar, fast jag använder alltid kycklingfärs (den enda färsen jag äter).

ronja

gud så gott, älskar vitlök :)

Hanna Karlsson

Gott det ser ut!