Hummus och Pesto

Det var ett bra tag sedan jag sist bloggade om något från vår Kockhörna!
Den 14e september förra året berättade jag om vegetariska wraps (som numera är en favoritmiddag), men jag visade inte två av huvudingredienserna - Hummus och Tomatpesto.
Hummusen använder jag som "smör" och Peston som krydda (inte bara i wrapsen utan även i grytor och wookar).
 
 
Röd pesto
1 burk soltorkade ekologiska tomater
1 chili
2 vitlöksklyftor
1 liten näve pinjenötter
1 msk agave
1 näve färsk basilika
2-3 msk olivolja
salt och peppar
Använder en matberedare, men jag brukar i alla fall hacka chilin för hand innan och pressa vitlöksklyftorna, för att de inte ska bli för stora bitar i peston av dem.
Oljan gör att peston blir mer rinnig, vilket gör att den blir lättare att använda, tycker jag.
Häller faktiskt ner oljan på fri hand i slutet tills den får rätta koncistensen.
 
 
Peston använder jag mycket i matlagningen.
När jag wookar grönsaker åker den ner i pannan tillsammans med smör eller olja och lök.
Den förhöjer smaken av köttgrytor av olika slag.
Om man blandar peston med olja och vinäger så har man en bra salladsdressing!
Har även provat att "smöra in" kött innan grill eller stekning, vilket blir jättebra.
 
 
Hummus
1 paket (ca 230g) kikärtor
2 vitlöksklyftor
1 näve färsk basilika
2 msk olivolja
1/2 citrons saft
1 tsk spiskummin
1/2 tsk salt
1/2 tsk cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
Allt ner i en matberedare tills allt är som ett smör i koncistensen.
Förvaras en vecka i kylskåp.
Förutom att ha som smör till wraps, så kan man dippa grönsaker i den.
 
 
När jag gör wraps nuförtiden, så använder jag inte tomater.
Inte för att vi inte gillar tomater, utan för att maken har svårt att ha tomater i, de gör att fyllningen blir vattniga och rinner ur wrapsen.
Svårätna alltså.
Vi älskar babyspenat, men det går ju att använda vilken sallad som helst!
De påminner lite om tacos, faktiskt.
En sak som jag kom på nu, är att man säkert kan göra pizzor av dem oxå, samma fyllning och samma bröd med ost på och in i ugnen...
Har aldrig provat det, men nästa gång ska jag det.
 
6
Pernilla

Härligt med lite inspiration. Tack! Vi har Linas matkasse och det står några burkar pesto i kylen. Sånt som blivit över, alltså. Jag är rätt dålig på att använda det. Ska skärpa mej på den fronten nu när jag fått tips av dej.
/P

Mirre

men ohh tack för tipsen, låter toppengott, fina bilder till med =D

Malin

Snygga bilder!!!

Har aldrig provat göra Hummus själv, men pesto händer det att vi gör.

Matinspirationen har verkligen INTE varit på topp på länge, vi har varit riktigt usla rent ut sagt :(

Tänkte berätta att nu har jag uppdaterat min dator med mer internminne och till windows 10 och nu har jag börjat prenumerera på riktiga Photoshop och Lightroom :)

Funderar på den där receptboken du köpte tidigare, är det enkelt att följa instruktionerna i den?

Önskar mig mer tid och mindre ont i axlarna..

Kram

Malin B

Jag tycker du kan tillverka en kokbok, läckra bilder och recept!

Malin B

Jag tycker du kan tillverka en kokbok, läckra bilder och recept!

Åsa

Oj, låter ju kanon!