Mitten av oktober redan

På söndagen åkte vi till Jönköping med älsta dottern.
Vi tog in på hotell och åkte till Huskvarna, där vi var inbjudna på god middag hos älsta dotterns vänner.
Efter en fantastiskt trevlig kväll åkte vi alla fem till Huskvarna folkets park där vårt favoritband - Sonata Arctica - spelade.
Det är hela 3 år och 9 månader sedan vi såg dem sist, så vi var jättetaggade och lyckliga för att ännu en gång se dem live.
Denna gång stod vi längst bak med maken i rullstol, vilket gjorde att sikten inte var den bästa.
Tony Kakko sjunger så jäkla bra och resten av bandet spelar såååå bra, att det låter EXAKT som på skivan!
Inte heller lockades jag att dansa galendans eller hoppdansa, som jag alltid annars gör.
Denna spelning var inte lika magisk som den förra, då jag typ blev kär igen!
För nu spelade de så många låtar från den nya skivan som släpptes dagen innan vår konsert.
Det är svårt att hinna lära sej texter och favoritlåtar på så kort tid.
VI hade bara lyssnat igenom hälften av låtarna innan...
Även denna gång hade jag en lång supertrevlig grannkille, som presenterade mej och maken för alla hans kompisar!
Efter konserten så kändes det som vi känt varandra länge!!!
 
 
Måndagen tillbringade jag och maken halva tiden på A6 och halva på IKEA.
Dottern sov hos vännerna i Huskvarna och kom för att möta upp en annan god vän på A6.
Medan de chillade, så var vi alltså kvar på A6 och IKEA.
Maken och jag har länge pratat om att köpa nya soffor.
Vår hörnsoffa har vi haft sedan december 1988!!
Nu faller den sönder bit för bit.
Så vi provsatt alla soffor IKEA hade, bara för att se om Eketorp fortfarande var vår favorit, som den varit i alla år vi pratat om att köpa nytt.
Och ja, Eketorp är fortfarande bäst!
Nu verkar även maken inse att det är tid att köpa nytt...
När vi kom hem hade de gjort iordning för att installera fiber i vardagsrummet.
Det var inte inkopplat, så på tisdag morgon skulle de komma och göra det.
 
 
TIsdagen användes till att hämta ut denna tröja åt maken, bland annat.
Faktiskt det enklaste vi gjorde den dagen!
Denna dag hade vi avsatt för att skrota min mors bil.
Typiskt nog vaknade jag kl 4 med migrän!
Halv tio kom fiberinstallatören och vår fastighetsägare och ville fortsätta jobbet.
Så jag bad om att de kunde komma lite senare till mej, där är ju 5 lägenheter i huset, så de skulle inte gå sysslolösa...
Fastighetsägaren tyckte att de kunde komma in och jobba trots att jag hade migrän.
Fast installatören såg hur dålig jag var och sa att han skulle komma tillbaka efter lunch.
Vid 12-tiden så kunde jag äntligen stiga upp och äta "frukost".
Direkt efter den började vi göra oss iordning för att skrota mors bil.
Maken sa att vi hade en bogserlina i vår bil, men efter att ha städat ur allt ur bilen, hittade jag inte någon.
Så dottern och jag åkte och köpte ny lina efter att ha kollat hur vi skulle fästa den i hennes bil.
Väl framme vid bilen, så upptäcker vi att min mor inte har den lilla öglan som ska skruvas in i hennes bils front.
Hon har väl lagt den där hon lagt fronten till radion i bilen (hon hade en löstagbar front för att inte radion skulle bli stulen), borta var den i alla fall.
Så vi fick ringa bärgningsbil.
Vilken tur, för bromsarna låg på och när jag bromsade så tog inte bromsen utan att trampa pedalen i botten...
Det smidigaste var att vi inte behövde följa med till skroten.
Bärgare får 500 kr av skroten, vilket täcker hans kostnad att ta hand om bilen.
Hade vi bogserat bilen till skroten hade vi inte fått något...
Det dummaste var att jag i hastigheten fullständigt glömde bort att garagenyckeln satt fast på bilnyckelringen...!
Som tur var lovade skroten att ta hand om nyckeln tills att jag hämtar den....
 
 
På torsdagen fick vi äntligen hjälp med våra trasiga persienner i sovrummet!
De gick sönder, två av tre, i våras.
Sedan dess har de inte gått att varken vinkla eller dra upp.
Vad som var lite jobbigt med att hjälpen kom på torsdags eftermiddagen, var att det blev bestämt på torsdag förmiddag när jag var på jobbet.
Det var/är så stökigt, smutsigt och skämmigt hos oss!
Vi har en tredje persienn i ett andra sovrum att laga och där är för tillfället vårt skräprum.
Allt som inte har en speciell plats någonstans eller säsongstillbehör (dynor till utemöblerna till exempel) har vi där.
Hjälpen hann inte med det rummet, vilket hade varit en tung uppgift för min enhänta make och persiennkillen att klara.
Hade önskat att jag fått veta detta dagen innan så jag kunnat röja undan först.
 
 
Så igår fick jag äntligen tummen ur och tog hand om utemöblerna och mina "odlingar".
Eftersom vårt skräprum var fullt med dynor och strandkorgar, så började jag städa undan där.
Det ena gav det andra, så tillslut plockade jag in solstolar, grill och utemöbler.
Så plockade jag bort överblommande blommor och diskade ur krukorna.
Persilja och gräslök skördade jag för att frysa in, innan jag planterade ut dem, ska försöka få dem att övervintra i rabatten...
Så tog jag in citrontimjan och rosmarin.
Tomaterna är gröna fortfarande, men jag har fått dem att mogna inne förra året, så jag gjorde likadant iår.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
Pernilla

Bilderna är så fantastiskt fina. Otroliga färger och du fångar höstens bästa, helt klart. Jag har också höst-städat lite ute, äntligen.
Va roligt att ni tog er till konserten. Man kan ju uppleva på olika sett även om man inte tokdansar. Allt har sin tid.
/P

Agneta

Åh, vilka vackra höstbilder!! Är hösten verkligen så där vacker? Jag har varit mer eller mindre sjuk i över en månad, så mina skogspromenader har varit ytterst korta. Känns som att jag missat halva september och oktober? :O
jag tycker att det är så fränt att ni går på konsert tillsammans du, maken och dottern och gillar samma musik! :D

Mette

Jättefina höstbilder! <3

Åsa

Alltid kul att få höra sitt favoritband! Även om inte alla konserter är lika bra.

Hektiska dagar verkar du ha haft. Och visst är det typiskt, när ska man inte få migrän som såna dagar när man behöver vara på topp?