Stockholms måndag

På söndagen åkte jag och yngsta dottern till Hornstull där vi färgade ögonfransar och ögonbryn.
Älsta dottern stannade kvar i yngsta dotterns hus, medan vi åkte till Hornstull.
När vi var färdiga,  mötte vi upp älsta dottern på Wagamama, vår Japanska favorit restaurang.
Efter middagen, så åkte vi alla tre till Gullmarsplan.
Älsta dottern hade sett ut bra bakgrunder för fotografering där tidigare och yngsta dottern skulle vara fotograf.
När vi väl var där, fick älsta dottern rampfeber, för det hade varit en fotbollsmatch i Tele2Arena och massor av folk överallt.
Hon är bekväm bakom kamera trots allt folk, men får kämpa lite mer framför kameran då folk ser på!
Här kom yngsta dotterns pojkvän fram till oss, han hade slutat jobba och var på väg hem.
Försökte övertala yngsta dottern att följa med på en sportkväll för grabbarna...
Hur det väl blev vet jag inte, vi delade på oss där och då, för nu skulle jag bo hos älsta dottern.

Halv 8 på måndag morgon gick vi ut på en lång promenad.
Den blev verkligen lång, för vi gick runt hela Albysjön i utkanten av Tyresta Nationalpark.
Var ute i 3 och en halv timme!
Solen lyste först från en blå himmel och det var frost på marken och is på pölarna i skogen.
När vi kom till Barnsjön, låg vattenytan alldeles spegelblank!

Vid den vik av Albysjön som ligger närmast Nyfors var det en strömmande kanal, där stod denne man och fiskade.
Med det vackra gula huset, som stod där i strandkanten och solade sej!

Vi rundade, Rundmar (som stället så lägligt heter), en enslig gård vid vägs ände och följde Albysjöns branta sluttningar mot Tyresö Slott.

Så här långt gick vi, innan vi tog bussen tillbaka!
Det började blåsa upp och solen fick konkurrens på himlen av slöjmoln.
Vinden var kall.

Efter frukost i lä med sol i ansiktet, gjorde vi oss iordning för att köpa en grill!
Älsta dottern har länge önskat en och har ett bra ställe att ha den på oxå!
Vi handlade lite mat att grilla och det var tänkt att det skulle bli en sen lunch.
Tanken var att vi skulle åka in till stan och möta upp yngsta dottern då hon slutat jobba och äta middag ihop på en restaurang.
Nu blev det inte alls så!
Det var ett större pyssel att skruva ihop grillen än älsta dottern trott!
Medan hon skruvade och svor åt den bristfälliga monteringsanvisningen, så fixade jag marinad och var hantlangare.

Så började det regna!

Och så började det snöa!

Då ringer yngsta dottern och talar om att vi kan ses en timme tidigare, för hon hade fått sluta tidigare.
Varken jag eller älsta dottern hade någon lust att ta oss in till City i det skitvädret, så jag fick den lysande idéen att yngsta dottern kunde komma till oss och käka grillat!
Hon trodde vi skojade med henne, grilla då det regnade och snöade om vartannat.
Det slutade med att hon kom till oss och älsta dottern hämtade henne med bil vid busshållplatsen (det är rätt långt att gå).
Grillen fick en bra plats under tak, nära ytterdörren och genom hallfönstret kunde vi ha koll på grillningen.

Detta var vad vi grillade på både vår premiär för i år och premiär för grillen!
Som efterrätt hade älsta dottern gjort rawfood chokladbollar!
Mycket mätta och belåtna, satt vi och kurade inomhus i soffan, tills att yngsta dotter åkte hem till sin pojkvän.
Mirre - Sweetwords

Härligt med så mycket kvalitetstid med döttrarna och jag älskar frukostbilden

Pernilla

Så mycket härlig tid tillsammans och så många fina naturbilder. Njuter och ler när jag läser och ser på allt härligt.