Som en övergiven brygga om vintern

 
Det är lätt att känna sej, 
som en övergiven brygga dessa vemodiga dagar.
Det är lätt att känna sej fjättrad, 
vid något ofrånkomligt, 
på samma sätt som isen griper tag om bryggans pålar.

Det är lätt att känna sej uppgiven, 
då man som bryggan om vintern undrar
- kommer jag att behövas?

För 
ingen badar i fruset vatten, 
ingen sitter på bryggan och metar, 
ingen angör sin båt där vid heller.

Men
man får aldrig ge upp hoppet!
För kanske - kommer någon och pimplar i närheten på isen?
Kanske - kommer någon dit för att åka skridskor?
Kanske - kommer någon på skidor och gör en paus där -
i väntan på en ny vår  och sommar?

Fast
det är svårt att tänka så.
Speciellt då vinden sliter i pålarnas förankringar.
Då ensamheten är som störst.
När kylan knäpper i de översnöade plankorna.
Till isens vemodiga sång.


är det som svårast.
I vintern och vemodets starka grepp.
Att tro på en ny vår och sommar.

För
finns det ett slut på vintern?
                                                          - Mammakero januari 1995
 
 
 
 
Vissa av er känner igen den här dikten, eftersom jag publicerade den nästan på dagen för 8 år sedan, den 14 januari 2009.
Är ingen diktare egentligen, så denna dikt lär nog få fortsätta vara den enda jag gjort.
Vad som gjorde att jag skrev den, var att jag såg en bild i en tidning på en översnöad brygga.
Vemod, ensamhet, känslan av att sitta fast och vilja något annat och att vara behövd, var känslorna som strömmade ur bilden.
Bilden liknar den nya bilden jag hittat, när jag googlade översnöade bryggor.
Var tvungen att hitta en ny bild, för jag hittar inte dikten (som jag skrev för hand med bilden fastklistrad på samma papper).
Det är mycket jag inte hittar nu (laptopsladd, hårddisksladd och macroobjektiv bla), vilket gör mej så fruktansvärt frustrerad!
Känslan av att se bilden, får mej att inse att jag nog går omkring och känner mej fjättrad utan att kunna ta mej härifrån.
Och en stor ensamhet, som ger ett vemod som jag har svårt att hantera.
Det är därför jag bestämde mej för att publicera dikten igen.
 
5
Agneta

Vilken vacker dikt!! Du borde verkligen skriva mera, du har ju talang som få!
Dikten får det att knytas i magen på mig och att det är du, en riktig person som skrivit den - gör att den blir ännu mera känslosam. <3
Önskar dig en god helg!

Malin B

Du har inte bara talang för att ta fina bilder du kan skriva fina och tänkvärda dikter också!
Rätt vad det är så kommer en vårsol och värmer upp snön på bryggan och efter det så plaskas det snart runt bryggan igen.

Mirre

Så vackert =D

JUNITJEJ

Jättefin dikt!

Pernilla

Vemod känner jag väl till. Minns när jag fyllde 40, mådde uruselt då jag hade knuffat väggen framför mig så länge. Då hade jag fått den att välta och allt hade rasat, trodde jag. Men så var det inte. Det var bara jag som snubblat över min rasade vägg. Allt annat runt om mej stod ju kvar. Det tog ett tag innan jag orkade se det. Att allt annat fanns kvar runt mej. En övergiven brygga är ju vacker också. Den är i vila inför alla barnfötter som snart ska springa på den. Den kommer snart vara klädd med vass i stället för is.
Det är inte så synd om en vilande, väntande brygga. Det är bara våra känslor som spelar oss ett spratt och tror att det är vemodigt. I själva verket är det väl stillheten och eftertanken vi ser?
Dikten är väldigt vacker men jag som läst den förut, ser orden mellan raderna.
/P