Vecka 3

Förra söndagen fick jag äntligen ork att plocka bort allt utom julgranen och två ljusslingor.
Eftersom jag publicerade vecka 2 summeringen på lördagen, så börjar denna vecka redan på söndagen.
Att plocka bort var väl ändå att överdriva!
För jag gjorde som jag brukar göra varje år, samlar allt i gäst/mellanrummet innan jag packar undan julpyntet.
Där står de fortfarande!
För nu jag har tänkt att plocka bort julgranen, denna söndag den 22 januari, då granen stått inne en månad.
I fönstrena bakom granen finns julpynt som ska ner i lådorna, så först när de är borttagna kan jag packa ner allt.
Årets tredje vecka öppnade med en riktig vinterdag.
Ett tunt snölager täckte marken redan på söndagen och ovanpå det lagret hade det blivit ett ännu tunnare lager frost.
Det frostlagret täckte även allt annat med.
Solen steg och det blev en vacker och gnistrande förmiddag.
Väl ute på postturen drog en massa moln in på himlen och det såg ut att bli snöfall.
Det blev det inte, men molntäcket blev bara tjockare.
 
 
Snökristaller på en postlåda.
 
 
Älskar vad frosten gör med denna hages taggtråd!
Har fotograferat den förr (om ni orkar scrolla ner till mitten av det långa inlägget, så får ni en närbild) bara för att det är så läckert.
 
 
Den här sista bilden är tagen på en av mina favoritvägar, inte bara på vintern, även om det syns mer av vägen då utan en massa löv på träden.
Lövverken gör nämligen en tunnel över vägen.
På tisdagen hade jag en fridag och därför bytt tvättdag med sötaste B i huset, för att kunna tvätta alla jultextiler.
Och så gjorde jag en grovrengöring av hela toaletten och putsade köksfönstrena på insidan,innan jag bytte gardiner.
Hade hoppats på att orka plocka bort julgranen oxå, men så hände något som störde rytmen för resten av dagen.
Sötaste B i huset föll illa och gjorde illa ryggen...
Det blev att ringa efter ambulans och plocka upp hennes tvätt ur tvättstugan och ställa in matvarorna hon handlat innan hon föll, i kylen.
 
 
Bilderna ovan är tre av veckans Instagrambilder.
Två är tagna på måndagen och den sista på onsdagen.
Denna vecka var jag med fototrissen, som hade temat träd.
Upptäcker nu att min tolkning av temat var väldigt enhetligt, trots att det inte var medvetet.
Svarta siluetter av träd mot olika bakgrunder.
 
 
Onsdagen bjöd på en av mina absolut värsta brevbärardagar på mycket länge.
För under natten till onsdagen så regnade det och blåste ganska ordentligt.
Det tunna snölager förvandlades till is och de värsta vägarna var alla små grusvägar jag kör på.
Till råga på det hela var det tjock dimma, som verkligen underhöll isen.
Oftast brukar det finnas lite fäste längst ut i kanterna och i mitten, men i onsdags var det is över hela vägen.
Från dike till dike.
Bilen kanade som den ville i ner- och uppförsbackar, även om jag bara körde 10 km/t.
Att ligga ute och köra i 5 timmar med såna vägförhållanden är ruskigt jobbigt, för kropp och själ.
 
 
Vad gör brevbärarna då allt jobb är klart, men det fortfarande är 15 minuter av arbetstiden kvar?
Tja, det är lite olika, men i torsdags hade två brevbärare fått idéen om att använda ett fack med ägg som luffarschacksplatta och spela ett kort parti!
 
 
På onsdagen var alla små grusvägar isiga och hala.
Men på fredagen var alla små grusvägar leriga och hala.
Bilden ovan är oxå en av veckans Instagrambilder.
 
 
Alla blöta asfaltsvägar reflekterade det starka solljuset så det sved i ögonen och gjorde mej fullständigt bländad.
 
 
Svanar ute på åkern ytterligare förstärkte min känsla av vår.
 
Fredagen var en riktig struldag.
Bilproblem har jag ju nämnt förr att vi har.
När jag åkte ut i fredags upptäckte jag att bromsarna tog inte förrän pedalen nästan var nere i golvet.
Trots det försökte jag köra första delen, men efter den tredje inbromsningen, så började det dessutom skrapa i bromsarna något förfärligt.
Så jag åkte in och bytte bil.
Till en nytvättad bil och det kändes bara bra.
Märker rätt tidigt att det är något knas med växellådan.
Att backen inte går i alla gånger, att växel nummer tre verkar försvunnit och till sist att neutralen hoppar i av sej själv mitt under körning!
Det enda sättet att ta mej vidare, blev att stanna och slå av bilen.
Och vänta några sekunder innan jag slog på igen.
Detta hände oftare och oftare så jag såg ett mönster.
Om jag körde 30 km i timmen så växlade inte bilen från 2an till 4an.
För gjorde bilen så så gick det några sekunder och neutralen hoppade i.
Längst bort från kontoret ringer jag in och är gråtfärdig, måste byta till en tredje bil!
När hjälpen och nya bilen kommer, så dröjer det inte länge innan fönsterhissen börjar krångla...
En och en halv timme sen blev jag.
 
 
Disktrasan fick jag i födelsedagspresent och jag gillar Ernsts alla finurliga uttryck!
En rolig disktrasa kan faktiskt framkalla ett leende i en trist och grå vardag...
 
 
På lördagspromenad med maken så gick vi förbi den lilla dammen i parken, som ironiskt kallas Viktoriasjön.
Det var massor av änder i vattnet, vilket ju inte syns på bilden, men speglingen av träden var så vacker.
Vid ett cykelställ vid den stora gymnasieskolans busshållsplats hittade vi ett hjul i lås.
Tänk att det ska vara så svårt att hålla fingrarna borta från andras tillhörigheter!
 
 
Vad jag tänkt på denna vecka, är att ljusets återkomst påverkar mej så mycket!
Även om det egentligen handlar om minuter än så länge, men nyansen på ljuset är ett helt annat nu, mer vårljus!
Det skarpa och starka vårljus som går igenom märg och ben och avslöjar alla skavanker, som smutsiga fönster och damm.
Vilket tillsammans med fågelsången som kommit igång och knoppar lite här och där, ger mej vårkänslor!
När jag i fredags dessutom såg en hel flock med svanar på en åker, så gick det inte att värja mej längre.
Vill utbrista att "våren är här", även om jag vet mycket väl att det hinner komma mer snö flera gånger till innan våren verkligen är här.
6
Mirre - Sweetwords

Oh så ljuvliga bilder, underbara. Samt så skönt då man plockat bort julen blir så "rent" på något vis

Jajjamän hon är absolut fyllt 3 i nov ;), du hade koll, jag som skrev fel i all text, skratt,

Anna

Vilket skiftande väder ni verkar ha haft! Här har vi också haft väldigt halt i några dagar, men nu har det blivit bättre.

Vilken mysig bild du fick till på de två ardennerhästarna!

Malin B

Nog är det lika underbart varje år när ljuset återvänder!!!
Ernst kan muntra upp med finurligheter!
Guldkant i vardagen.
Jag hoppas innerligt att det gick bra med B efter ambulansfärden! Sådana händelser får företräde framför allt julpackande i världen.

Agneta

Men så irriterande med bilar som inte fungerar! Så långt våren har kommit hos er! Här känns det som att vintern precis har börjat. Nu kan vi gå på isarna, nu är det bra skoterföre och idag var jag ute på en härlig sparktur! Men som du säger ljuset påverkar, även om det bara är minuter än så länge.
Jag gillar Ernst alla uttryck, men jag gillar inte att det står "Ernst" på alla hans saker, så jag äger inte en endaste en. :(

Pernilla

Vi har också haft både vinter med snö och vårdagar och regn. Här är det så ruggigt. Kallt så där som går genom märg och ben. Ändå visar termometern 4-5 grader. Det är så typiskt Gotland för fukten och vindarna gör att det känns så mycket kallare.
Vilken fruktansvärd bilstrulardag du fick. Hoppas att denna vecka kan bjuda på bättre som plåster på såren.
Kram!
/P

Peter

Älskar dina veckosammanfattningar och bilderna du illustrerar med :-)