Vecka 29

 
Måndagen var en rejält blåsig dag, här böjer sej kornåkern i vinden.
Annars har det varit ett ihållande varmt och strålande sommarväder hela veckan!
TIll och med att torsdagen var mycket varm...
Dock är nätterna kalla, runt 10-12 grader är ingenting att komma med.
 
 
Ärtor i närbild.
 
 
Som om grusvägarna inte dammar nog, så hamnade jag bakom denna traktor som klippte gräset i vägkanterna.
 
 
Kornet har,bara på några dagar, mognat ordentligt.
 
 
Ser nu ekorren mitt bland smultronplantorna?
Den äter smultron!
Inte nog med det, när jag låg i trädgårdssoffan med ryggen mot äppelträdet, så hörde jag plötsligt ett nära krafsande.
När jag sakta vände mej om satt den på närmaste grenen och kikade på mej!
Lyckades bara fånga den på bild då den hoppade ner!
 
 
 
I veckan har stadens gator varit "smyckade" med färgglada enhörningar!
Två av fyra har jag fångat på bild, men det är bara skylten till den högra enhörningen jag kommit ihåg att fotografera.
Enhörningen till vänster heter Unipop och är målad av ungdomar på Nyeport i Skövde och konstnären heter Helena Löfgren.
Vad enhörningen till höger heter kan läsas på skylten här inunder.
Läser i lokaltidningen att det är en förening som kallar sej Skara Hästland som gjort enhörningarna och att de ska turnera runt i gamla Skaraborgs län i sommar.
 
 
Ser ni vad veten och kornet hunnit mogna?
Fälten är mer guldiga än gröna nu.
 
 
Eller är det av samma orsak som björkarna gulnar i bladen - torkan?
 
 
Havren var fortfarande grönare.
 
 
Korn som nickar till och tappar sina "huvuden".
 
 
Självporträtt!
 
 
En sväng mitt i åkern var full av kamomill!
 
 
Maken har under lördag och söndag varit ute på travbanan hela dagarna, det har varit årets stora travfest där.
Han tar permobilen och åker ut, träffar en massa folk han känner och trivs som fisken i vattnet.
Lördagen tog jag bilen och åkte ut till min favoritbadplats, där jag spenderade fyra timmar, innan jag åkte till stugan för att reka.
Nu vet jag att jag bör åka själv dit en gång med en röjsåg, innan maken kan komma dit.
Har oxå sett att det kräver en del ommöbleringar för att maken ska få det enklare att röra sej där.
Hoppas så att han inte ångrar sej då semestern kommer, för han har pratat om att försöka sova över en natt åt gången där!
Håll tummarna!
 
 
Söndagen spenderade jag i skuggan under äppelträdet och läste ut denna mysiga bok!
Det finns inte bara en smultronälskande ekorre i vår trädgård, det finns en knasigt hoppande skata oxå!
När jag låg i soffan, kom den flera gånger hoppandes över gräsmattan, inte långt från mej.
Den flög aldrig, bara hoppade och jagade allt som flög i luften - fjärilar, flugor och andra bevingade insekter.
Knasigaste hoppet var efter en fluga som var 2 dm över huvudet på skatan, då den hoppar rätt upp i luften och försöker ta flugan i flykten!
En fjäril jagade denna skata runt en planta salvia i flera minuter!
Skatan påminde mer om en katt än en skata på sättet att jaga!
 
 
Nästa vecka är min sista jobbvecka innan min semester börjar.
Det blir en hoppig vecka, för oturligt saknar vi en "gubbe", så det blev ett rejält pyssel att få ihop veckan överhuvudtaget.
Dessutom har SMHI lovat ostadigt och regnigt väder hela veckan, så det kan ju kännas bättre att jobba då.
 
4
Mirre Sweetwords

Oh så många fina bilder och så coola hästar

Malin B

Du har nog fått en Ada-skata som sällskap.
Håller tummarna för att det blir mysiga stugdagar för dig och maken inom kort.

Pernilla

När du skriver om planerna mot stugan, blir jag extra glad. Lika så om besöken på travbanan. Att liksom komma på hur man ska leva livet när det blir annurlunda, är nog det svåraste.
Tack för alla fina bilder!
/P

Agneta

Men vad roligt att ni planerar stugvistelse!! Så glad jag blir, för jag vet att du saknat det.
Tittar på ditt självporträtt i postbilen och en tanke slår mig.....
Är du mera brunbränd på din högra arm eftersom den armen exponeras i solen vid postlådorna? (Jag vet, knasig fråga..;-) )