Vecka 7 2018

Sportlovsvecka och en vecka med många sjuka och sedvanligt ökade postvolymerna just den veckan.
För första gången på många år har denna sportlovsvecka varit en äkta sportlovsvecka med snö!
Mina vänner har njutit av skidåkning i längdspåren och deras barn av pulkåkning, precis vad man önskar på ett sportlov!
Själv har jag nöjt mej med att följa OS på radion i postbilen och vilka otroliga skidtjejer vi har i Sverige!
Vilken spänning de bjudit på!
Det är deras förtjänst att jag ändå stått ut med det fruktansvärt svåra väglag vi haft hela veckan, även om måndagen var i särklass halast.
 
 
Här har en bil legat i diket, en av många avåkningar denna fruktansvärt hala måndag.
Räknade till 7 mer eller mindre avåkningar inom en radie av 5 km, som väl var klarade jag mej med blotta förskräckelsen vid absolut sista brevlådan.
Skulle vända bilen och det var bara på nöd och näppe som jag kom upp på vägen igen...
 
 
Förutom att denna vecka bjöd på kvarliggande snö hela veckan, så har det snöat i byar och långa uppehåll hela veckan.
 
 
Ett ovanligt meddelande till oss brevbärare av den som delade måndagens reklam...
 
 
Tisdagen började med sol och slutade med ytterligare snöfall.
Temat för denna vecka faktiskt, solen töade snön som föll på eftermiddag och kväll, innan det började snöa igen.
 
 
Istappar på ett ventileringsaggregat på förmiddagen innan de smälte i solskenet på dagen.
 
 
På onsdagen var det alla hjärtans dag och jag hade veckans fridag.
Passade på att köpa den allra sötaste blombukett till oss att njuta av och även något nytt och vårligt att ha vid sidan av mej då jag sitter vid datorn.
 
 
Kommer inte alls ihåg vad växten hette, för det var ett ganska krångligt namn jag aldrig hört förr.
Åkte till grannstaden för att få lite omväxling och för att de har en mycket mer välförsedd ICA-butik än vi har i vår stad.
Fick sådan lust att kolla in soffor på Mio möbelvaruhuset, när jag ändå åkte förbi.
Hittade massor av fint, både möbler som tillbehör.
Fast jag har ett helt OK köksbord med stolar, så hittade jag ett jag så gärna velat ha!
Nu ska vi inte byta ut en massa möbler, men jag tror jag blivit lite inspirerad av inredning igen, då älsta dottern börjar skicka snygga bilder på inredning till mej!
 
 
Två soffor av det Engelska stuket (den till vänster heter Waterford och den till höger heter Hampton) är något jag alltid drömt om, fast de är förskräckligt dyra...
Soffbordet till vänster heter Woodenforge och är i samma stil som det matbord jag blev så förälskad i.
 
 
Här har ni min önskesoffa nummer ETT!
Den heter Oxford och jag vill ha två sådana att byta ut våra gamla och söndriga soffor, som vi haft i 30 år nu...
Soffbordet Skagen är en annan av mina favoriter, visst passar soffa och soffbordet bra ihop!
Det bästa var att i samma serie finns ett avlastningsbord med perfekta mått för att passa in hos oss, vilket vi oxå pratat länge om att inhandla.
Så om vi skulle råka ha 42 000 kr över, så skulle vi kunna köpa dessa två soffor, soffbord och sideboard...
Till vänster om soffan ser ni ett annat matbord som jag tyckte var snyggt och stolarna med...
Gillar taklampan över soffbordet oxå....!
 
 
Lite närmare titt på soffbordet Skagen, tycker till och med mattan är riktigt snygg... Hahaha!!!
 
 
Torsdagen bjöd oxå på en strålande solig dag nästan hela dagen!
Ni ser molnen som är på inseglande från väster och det kom som vanligt snö på natten till fredag och det kom rätt mycket, 1 dm drygt.
 
 
Snödrivorna växte.
 
 
Stolparna fick snömössor.
 
 
Vid en lådsamling under en stor björk ramlade dessa två blåmesar ner framför min bil.
Har aldrig sett något liknande förr!
De höll fast varandra med fötterna och det såg ut som de försökte hacka varandra med näbbarna, där de rullade runt mitt på vägen.
Så upptagna av att bråka att jag kunde köra förbi dem och stanna för att fota dem!
 
 
Här är snömössorna ännu större!
 
 
Vart tog vägen vägen??!!
Fredag eftermiddag tilltog snöandet samtidigt som det bildades snödimma och sikten blev obefintlig.
 
 
Lördagen tillbringade jag i soffan tillsammans med maken och vi såg på OS.
Det var vackert väder ute...
Så åkte jag ut för att handla både till oss och våra bästaste grannar B&B, de har fått såna besvär att röra sej när det är halt, så jag erbjöd mej att handla till dem.
Senare på kvällen så körde jag dem till en bjudning de var bjudna till, som tur behövde jag inte hämta dem oxå, så jag kunde ta det lugnt på kvällen.
Så kom söndagen, idag, med ett strålande solsken och mer OS skidor att se!
Och som vanligt så satte det igång att snöa på eftermiddagen.
 
 
Några snöbilder från söndagen genom fönstret.
 
 
Maken har nu bestämt sej för att söka sjukpension.
För det "arbete" som försäkringskassan ihop med arbetsförmedlingen "hittar" är i själva verket bidragsjobb.
När bidraget företaget får för att ta emot honom inte längre betalas ut för honom, så får han sparken.
Då återstår bara socialen...
Där vill inte vi hamna, så nu har han skickat in en ansökan om sjukpension och försäkringskassan ska göra en bedömning om han ska få det eller inte.
Som vi alla vet vid det här laget, så är försäkringskassan allt annat än snabba i beslut eller handling, så vi får sätta igång och vänta på dem - igen!
Det bästa vore faktiskt om de kunde fatta rätt beslut och ge honom sjukpension, för då skulle han kunna träna två gånger om dagen!
En gång med arbetsterapeut och en gång på gymmet.
Själv är jag något bättre nu, även om det nu i natt var första natten utan att vakna för att hosta och snyta sej.
Veckan har varit tung på många fronter för mej. 
 
 
 
 
2
Malin B

Skönt att det inte var du som kört av vägen! Att lyssna på radion när jag kör bil gillar jag, när man ”känner” programledarna känns det nästan som att umgås med vänner. ;)
Att ögonshoppa lite är kul. Jag har inget jag vill/måste byta ut men kikar gärna på fina möbler.
Hoppas det går bra med kontakterna med Försäkringskassan.

Pernilla

Vilka fina soffor. I vår familj sitter vi inte i soffan. Vi ligger, allihop och
därför har vi en stor med divaner. Alla älskar den. Men jag skulle vilja ha ett nytt bord. Jättesmart med förvaring under och snyggt var det också.
Hoppas FK inte dröjer så länge. Skulle ju vara jätteskönt om alla kunde få besked så man kan gå vidare.
/P