Vecka 24 2018

En hektisk vecka där jag kastades från ogrumlad glädje och jobbdagar, till begravning och 70 mils bilkörning tur/retur.
Förra veckan avslutades med bad på Svalnäs, min favoritbeach!
Så åkte döttrarna och deras pojkvänner hem igen och livet blev som vanligt mycket lugnt.
På tisdagen hade jag fridag och passade på att byta tvättdag med söta Birgitta, hade en enorm tvätthög.
Det var sängkläder för sju personer och till det handdukar, dukar och kuddöverdrag.
Torsdag direkt efter jobbet körde jag upp till Krylbo och var framme nästan exakt när döttrarnas tåg anlände!
Vi sov natten till fredag i en stugby vid den stora dalahästen, efter att ha handlat på ICA Maxi i Avesta (lite snacks).
Fredagen avsatte vi till först åka ut till Sjövik och plocka blombuketter som vi skulle ha som handblomma till kistan.
Min morbror och mor har båda fötts och vuxit upp i Sjövik, så att plocka handblommorna där var viktigt.
Jag älskar Sjövik!
Det stället är närmare mitt hjärta än till och med min uppväxtstad Luleå.
Efter begravning och minnesstund som båda var fina och ljusa, så väntade vi på att boupptäckningen skulle påbörjas, men advokaten kom inte som hon sagt hon skulle göra.
Lite snopet faktiskt.
Det enda som var skönt var att min syster inte var där.
Så åkte döttrarna och samtidigt påbörjade vi bilkörningen hem igen.
Vi kom hem sent och var så trötta att vi stupade i säng.
Hela lördagen har jag varit "baktrött", vilket känns som jag är lite bakis fast jag inte druckit någon alkohol.
Idag, söndag, har det ösregnat och åskat.
Plockade en skål full av smultron i trädgården och gjorde en Sangria inspirerad drink.
 
 
Glömde i det förra inlägget att visa de två Instagrambilder jag lade upp förra veckan!
Börjar med torsdagens solnedgången efter ett Photoshoot i klippviken nedanför vår stuga.
Tog en av bilderna på älsta dottern  som hon har med i sitt samarbete med Lindex.
 
 
Den andra Instagrambilden var från Söndagens strandhäng i Svalnäs.
 
 
Måndagens posttur gick till till de små byarna vid den stora fågelsjöns västra sida.
Tycker det är så fint med rödmålade staketstolpar inbäddade i grönska.
På måndagen kom det första lätta sommarregnet denna sommar.
 
 
Efter regnet på tisdagen då jag skulle hänga ut tvätten, var jag tvungen att torka linorna först innan jag hängde upp tvätten på tork.
 
 
Onsdagen och torsdagen gick postturen på samma ställe, längs den östra stranden på den stora fågelsjön och upp på berget.
Här blommar flädern för fullt och den doften är så fantastiskt god att det slår syren och cherasminer!
Fast inte då man plockat blommorna för att göra saft, då luktar det kattpiss, konstigt eller hur?!!
Brukar plocka fläder och göra saft, men inte i år, för jag har flera liter saft kvar i frysen.
 
 
Alltså vad de knallröda Vallmoblommorna är vackra!
Dessa Vallmos växte på en jordhög nära garaget till ett hus där jag lämnade av ett paket.
 
 
Här har döttrarna just klivit av tåget och jag står och väntar längst till höger i bild (svartklädd med vitt ok).
 
 
Trots att det var sent, så åkte vi förbi ICA Maxi och handlade snacks...
 
 
Kolla stilen!
Här fotas bilden till höger här under.
 
 
 
Här stannade vi och plockade våra handblommor.
 
 
Det blåste verkligen stormvindar, det syns på min "rock".
 
 
I kyrkan bakom oss gifte sej både min morbror och min mor.
 
 
Min bukett.
 
 
Yngsta dottern kämpade tappert mot sin allergi som fullkomligt knockade henne under blomsterplockningen.
 
 
Älsta dottern plockade buketten till maken.
 
 
Alltså, vi ser ut som sköldpaddor underifrån!
Platta ansikten och långa halsar!!
 
 
Älsta dotterns bukett.
 
 
På andra sidan sjön, är platsen där min morbror kommer att placeras i minneslunden.
 
 
Vet inte vad ni tycker om att jag visar lite begravningsbilder.
Ville att ni skulle se de vackra blomsteruppsättningarna, så den lilla mässingsängeln som håller ett ljus med pärlor under.
Har aldrig sett en sådan kistdekoration förut.
 
 
Inte heller denna blomsterängel har jag sett förr!
Varken prästen eller han från begravningsbyrån hade sett det heller!
Sött tyckte jag när jag beställde den i min mors namn.
Ni ser de vita pärlorna som ströddes ut vid kransarna på golvet, mycket fint tyckte jag.
 
 
Det roligaste med minnesstunden var att bröderna Bengtsson var med!
De har jag haft lika mycket att göra med som min morbror under mina barndoms somrar, de är nämnligen bästa vänner till både min morbror och mor.
Två helt underbara människor!
Övre bilden är den yngre brodern och vår älsta dotter.
 
 
Här har ni den äldre brodern och mej själv...
 
 
Maken var så fin i ny skjorta och sin begravningskavaj.
I bakgrunden ser man prästen min morbror önskat ha som präst på sin begravning, han i vitt hår.
 
 
Söndagens  skyfall, syns inte så bra på bild som på film...
 
 
Försökte göra en Sangria mindre söt och använde mynta och smultron från trädgården, samt jordgubbar och citron.
 
 
Smultron efter ett skyfall.
 
 
Rosévin i stället för vitt vin och mineralvatten i stället för sprite...
 
 
Närbild
 
 
En Instagrambild från postturen i måndags och så en Instagramfilm om åskvädret idag, har jag lagt upp denna vecka.
 
 
 
 

Ett inlägg delat av mammakero (@mammakero)17 Jun 2018 kl. 8:07 PDT

4
Mirre

Nämen titta har ni varit hit och gästspelat synd det inte var roligare omständigheter då ändå. Såå fina bilder den första är ju bar aså fin

Malin B

Fint med egna handblommor från betydelsefullt ställe. Så fint med specialarrangemang vid kistan. Perfekt också när man får den präst man själv önskat.

Pernilla

Så fint och lättsamt du beskriver allt det tunga. Den där hästen har vi bara susat förbi en gång. Förmodligen mellan två tävlingsplatser. Då vill man bara fram och orkar inte turista. Men den är stor!! Jättestor!
/P

Pernilla

Tittade in för att återigen njuta av alla vackra bilder och så vill jag önska dej en trevlig midsommar!
/P