Vecka 10 2018

Den första av tre veckor då jag jobbar tre dagar i veckan.
Det beror på att det är kvartalsavstämning och att jag de andra månaderna jobbat "för mycket".
Sen så slumpade det sej så att jag blev akut dålig i magen natten till onsdag och fick inte sova särskilt mycket och stannade därför hemma på onsdagen.
Har lessnat totalt på dåliga vintervägar både inne i stan som ute på landet.
En sak är klar, de som har ansvaret för att ploga vägar, skulle behöva göra praktik i norrland.
Så de lär sej vilken utrustning man ska ha och hur man skottar ordentligt.
Här plogar en mesig liten clubcarliknande "traktor" alla trottoarer och de större traktorerna plogar gatorna.
Som ni förstår så blir det vallar där trottoarkanterna är och då förstår ni säkert svårigheterna att nå brevlådorna som är placerade vid tomtgränserna.
Det är enda in- och utflängande ur bilen, där handbromsen måste dras vid varje låda och pulsande i snödrivan.
På landet är det lådsamlingar där de inte skottar bort vallen plogbilen slänger upp en meter från lådorna.
Kör du på vallen, fastnar du och kör du i vallkanten når du inte lådorna utan att hänga i bildörren med neddragen ruta och stå på tå i bilen.
Kroppen min ömmar överallt och värker i axlar, armar och rygg, för vi tillbringar allt mellan 5 - 6 timmar i bilen.
Just nu snöar det igen.
Det känns som om vi aldrig slipper ifrån denna sega vinter.
 
 
Här körde jag lite för nära lådsamlingen, för att slippa klänga i dörren för att nå och fastnade i en dm snö!
Skojar inte när jag säjer att mina däck innehöll sammanlagt 15 dubbar på framdäcken, därför spann däcken bara i snömodden.
Tre gånger fick jag skotta innan bilen var lös från snögreppet.
De två första gångerna fick jag nästan inte upp dörren för att snödrivan tog emot, sen så var det bara att hoppa ut i drivan och skotta.
Hade dessa lådägare däremot skottat fram till lådorna, så hade detta aldrig hänt.
 
 
Ytterligare snö är på gång och denna allé har grenar som lyser röda mot det blå berget.
 
 
Det såg nästan ut som om dessa hästar var lika håglösa som jag kände mej efter en hel dag i postbilen.
 
 
Isformationer som har så fina spetsmönster.
 
 
Här har ni en apelsinStjärna och inga apelsinKärnor...!
 
 
Den första Instagrambilden på en månad!
Vet inte varför, men det känns inte lika roligt att lägga ut bilder på Instagram.
Mycket beror väl på att jag är less på vintern nu och längtar efter färger och dofter - med andra ord - blommor.
Köpte en bukett rödgula tulpaner i tisdags och de doftar underbart gott!
Lika gott som Vintergäck gör...
Hoppas att jag inte är lika trött nästa vecka, som jag varit denna vecka, för jag behöver börja plantera om en massa blommor.
Har verkligen inte haft lust eller ork till det än.
Sitter annars mycket med mina bilder från 2017 som jag vill ha med i fotoboken, måste ju flytta dem från datorn till telefonen.
Flyttar alltid alla bilder till datorn, för jag får ständigt notiser om att mitt lagerutrymme på telefonen snart är fullt.
Satt i början och suckade över det ineffektiva med att flytta bilder med dropbox och älsta dottern tipsade om airdrop istället.
Nu var det naturligtvis problem att hitta airdrop på just min telefon.
Frågade Siri som sista test och hon svarade att hon tyvärr inte kunde öppna airdrop.
Då surnade jag till och tänkte att "nä, nu räcker det!"
Gick systematiskt igenom alla "punkter" i inställningar och hittade problemet - airdrop var inte aktiverat på min telefon!
Nu funkar det och vilken snabbhet airdrop har att flytta bilder!
Det går att flytta massor av bilder på en gång och tar bara någon sekund.
Har kommit fram till juni månad nu och längtar efter att se boken i.r.l. och att äntligen se fotona i rätt storlek.
Det är nog det enda tråkiga med att göra en fotobok i telefonen, att bilderna är så små.
En jobbig sak är att i slutet av denna månad slutar ytterligare två duktiga och kunniga brevbärare.
Oket vi kunniga måste axla nu är oerhört tungt, jag önskar så att våra närmaste chefer varit 50 ggr bättre än de är, så de förhindrat denna massflykt.
Hoppas så att jag håller ihop kroppen i denna stressiga tid som nu kommer.
 
4
Pernilla

Hagner också less på snö. Vi ska ”vår-campa” i Skåne under påsken. Tror du våren hinner? Jag börjar misströsta. Det får ordna sig även om det blir trångt med vinterkläder och så.
Det där med att skotta vid lådan är i te alltid så lätt. I alla fall om det snöar under dagen och det plogas. Man ska ju hinna innan ni post-folk kommer. Men vi försöker i alla fall det bästa.
/P

Mirre

Hoppas att cheferna tänker till och tar det som en lärdom, men det gör dem väl inte då

Malin B

Alla som jobbar på vägarna är hjältar när det bara snöar och snöar!
Tidningsbud, postbilar, renhållningsfordon, tack för att ni kämpar på!!!
Här snöar det i kväll. I går såg jag asfalt för första gången på länge och kände mig så fri men den friheten var över redan i morse.. Nu känns det som om det kommer att vara vitt jämt men så kan det ju inte vara...

Åsa

Usch, jag är ruskigt trött på snön nu. Men det går åtminstone åt rätt håll.