Vecka 32 2019

Min andra semestervecka.
Vad jag alltid tänker på när jag hör ordet semestervecka, är stugan och Svalnäs.
Ett inlägg från augusti 2012 med många bilder därifrån ser ni här.
Den här sommarsemestern är den första utan tillgång till stugan.
Vi har tillbringat 11 somrar i stugan under vår semester och hann vara en vecka 2015 innan maken fick sin stroke.
Så följde 3 somrar med ett fåtal besök per säsong, innan vi beslutade oss för att säja upp kontraktet på stugan. 
Utan tillgång till stugan känns det som ett hål av tomhet, även om vi knappt var där de sista 3 somrarna.
Nu är vi helt hänvisade till trädgården här.
 
Måndag
Började med kraftiga vindar och regnskurar.
Det var inget utesittar väder direkt.
 
 
Mittrabatten i början av augusti, sedd från den "andra" sidan.
Orangea dagliljor som snart blommat ut, vit höstflox och ljust rosa anemoner under sommaräppelträdet, som inte bär särskilt många äpplen i år.
 
 
Det här är mitt motto nu.
Har haft flera genom åren, men de senaste månaderna har detta blivit det viktigaste.
 
 
 
 
Mina vänner, jag vet att jag för flera månader lämnade en "cliff-hanger" och nu lämnar jag en bit till.
Ni har säkert redan gissat det - jag vill starta om mitt liv.
Det låter drastiskt och som att jag kommit in en medelålderskris, vilket jag mycket väl kan ha gjort.
  
 
Bob Marley var en klok kille, trots drogerna, det här citatet är bara en av flera jag läst på senaste tiden som jag kan hålla med om.
 
Tisdag
 
 
Med risk att upprepa mej, så passade jag på att njuta av varma stenar och stora regndroppar på samma sätt som i söndags.
 
 
Bara lite mörkare moln denna dag och inte så varmt i luften heller.
 
 
På eftermiddagen klarnade de upp och jag gick ut på en promenad.
Det ser ut som höstlöv på marken, men det är lindarnas frökapslar som blåst ner.
 
 
Hasseln börjar få fina nötter!
 
 
På samma väg inom 10 meter fanns det MASSOR av stora snäckor, sniglar med hus alltså.
Det fanns än mer bruna skogssniglar, men jag har aldrig sett så många stora snäckor samtidigt.
 
 
Sniglarna var över decimetern långa och deras hus 5 cm i diameter.
 
 
Här har någon tappat sin ena sko.
Den ser nästan ny ut, så jag tycker det är konstigt att han som äger skon inte sökt efter den.
 
 
Bra tips!
 
Onsdag
 
 
Maken följde med mej på en tripp till grannstaden.
Målet var det stora torget och dess torghandel som de har varje onsdag och lördag.
Tänkte att de kanske skulle sälja lite kantareller och blåbär, men de flesta hade packat ihop när vi kom.
Kanske berodde det på ösregnet.
Folk stod och väntade ut regnet tryckta mot husväggarna vid portar och under markiser.
 
 
En vacker fasad och en petuniefylld segelbåt med klematissegel, en rolig anordning de hade längs hela den gatan.
 
 
Är de färgblinda?
Tycker att ladan ser orange ut.
 
 
Vad är väl en utflykt utan fika, eller som här lite mjukglass?
Ingen alls om ni frågar mej!
 
 
Och varför köra tillbaka hem längs samma väg som vi körde dit?
Därför så körde vi en faslig omväg hem och vi var i stort sett ensamma på vägarna.
Det gjorde att jag kunde stanna och fotografera mitt på vägen när jag fick lust!
 
 
Vidsträckta åkrar och en ändlös himmel.
 
 
Här har de sockerbitar istället för mashmallows, det hör inte till vanligheterna.
 
 
Halva åkern är skördad och nu kommer regnet!
 
 
Regndroppar på kaprifolblad.
 
 
Kaprifolen blommar så mycket i år!
Har nog aldrig sett så många blommor på den busken förr.
 
Svårt val?
Det är något jag lärt mej nu, att allt i livet handlar om fokus.
Fokuserar man på det negativa, så kan inget possitivt komma.
Fokuserar du på det possitiva så kan det negativa fortfarande hända, men slaget faller inte så tungt, eftersom du mår bättre inom dej då du är possitiv.
 
Torsdag
 
 
Efter gårdagens utflykt, var både jag och maken riktigt trötta.
Vi låg i soffan hela dagen och kollade på en Netflix serie, då en vän ringde mej.
Han var ute och plockade kantareller och hade upptäckt att han var vilse!
Han ringde mej för att jag den skogen ligger i ett område som jag känner till via jobbet.
Maken och jag lovade att hämta upp honom och köra honom till var han parkerat sin bil.
Den här skogen har ett rutnät av skogsvägar, de flesta finns inte utmärkta på appar i mobilen.
Utan missar hittade vi honom på första försöket och bilen var nästan lika lätt att hitta!
Slutet gott, allting gott av den irrfärden!
 
 
Som om det inte räckte med att gå vilse, det blev inte särskilt mycket svamp heller.
Det lilla han hittat fick vi som tack för räddningsutryckningen.
Trots att han var lite skakig i knäna, så var jag nästan glad över detta lilla "äventyr".
Det gjorde vår dag för att allt gick så bra i slutändan.
 
Fredag
Vilken fin sommardag det var, varmt och soligt långt in på kvällen.
Började med frukost ute under äppelträdet, för att sedan inte gå in förrän sent.
 
 
Helt otippat kom jag hem med en fäll av lammull, då jag inte ens var ute på shopping!
Fick den till ett rabattpris för att det var ett skyltexemplar.
 
 
I normala fall så tvättar jag på torsdagar, men denna fredag bjöd på ett perfekt torkväder.
 
 
Så satt jag ute på eftermiddagen och lyssnade till dagens sommarpratare, Ingrid LeRoux, samtidigt som jag rensade svampen vi fått.
Om ni inte hört programmet av henne och brukar lyssa på Sommar i P1, så rekommenderar jag detta.
 
 
Det ser ut som en balklänning i "sjöjungfrusnitt", med en tajt klänning ner till knäna där kjolvidden böljar runt fötterna.
Eller hur?!!
 
Lördag och söndag
 
 
 
Helgen tillbringade vi inomhus, för det regnade och blåste i omgångar hela dagarna.
Maken framför TVn och jag läste en bok (eller två).
 
 
Båda böckerna är charmiga och mysiga.
Fullproppade med feelgood känslor.
Dessutom så handlar båda om nystarter av liv och om att hitta ens rätta livsväg där man tar tillvara på sina färdigheter fullt ut.
Hittills har 4 av mina 6 sommarböcker handlat om just det, vilket får mej att fundera över om det är böckerna som väljer mej istället för tvärt om (vilket jag trott).
För jag har valt alla mina sommarböcker genom vilka författarna är, jag vet att de skriver bra och det gör att jag inte behöver kolla baksidan.
Bara en av 6 har en titel som röjer innehållet.
Det känns lite som någon försöker övertala mej, vilket inte behövs.
Är helt inne på att göra lika stora förändringar i mitt liv som karaktärerna i böckerna gör.
 
 
Regnskurar efter regnskurar.
 
 
Kolla vad fåglarna har planterat i en av mina krukor!
Nu är den på väg att slå ut!
 
Helgen har verkligen inte varit särskilt somrig, det har mer känts som höst.
Letade fram tjockstrumpor att ha på fötterna och en långärmad tröja till kroppen.
Hoppas så att nästa vecka kan bjuda på lite mindre regn och blåst.
Ska nämligen få hjälp av döttrarna en dag att gå igenom det värsta av våra 3 förråd.
Det är så fullt i det förrådet att vi måste flytta en massa saker utomhus för att få tag i allt.
För skoj skull så läste jag igenom vad vi brukade göra under vår semester förr om åren, att rensa i förråden var det näst vanligaste!
Hahaha!!!
Så där skiljer sej inte sommarsemestern så mycket åt...
 
 
3
Malin B

Vilken tur att ni kunde hjälpa er vän atthitta ut från skogen!!! Jag har varit vilse en gång här hemikring, hjälp vilken panik det var.
Jag hoppas att vi får följa din ”omstart”! Man ska följa sin känsla - då blir det rätt. Skulle det visa sig att det faktiskt inte var rätt då slipper man åtminstone fundera på det och istället välja en annan väg som dessutom kanske är mycket bättre?

Pernilla

Bob Marley har sagt och skrivit många kloka saker och en hel del tokigt också. Som te.x att ”Marijuana kommer från jorden så det måste vara något gott.”
Kan ju diskuteras!
Vilse har jag varit men inte värre än att jag hittat rätt till slut. Tur det.
/P

None None

Svar från min blogg: Jo, Cykelvasan är nio mil eller 9,4 om man vill vara exakt. 😉 Det är ju lite annan terräng än Vätternrundan.., Båda har som charm för mina entusiaster. 🚲🚲🚲 //MalinB