Veckorna 3 och 4 2020

Januariveckorna radar upp sej och det känns overkligt hur snabbt tiden har gått!
Några dagar kvar och så har vi kommit in i februari, jag som tycker vi nyss firade in det nya året...
2020 har börjat med en rejäl uppförsbacke, men det vände i mitten av vecka 3.
Först hade jag tid hos min healer, som den här gången fick mej att passera krönet av uppförsbacken.
Sedan hade jag en av de mest givande samtalet på mycket lång tid, med vännen Louise.
Hon väckte mej ur höstens passiva dvala och gav mej en rejäl spark i bak, vilket jag så väl behövde.
Passiviteten byttes mot engagemang, nedstämdheten byttes mot en bubblande glad entusiasm, begränsande och negativa tankar byttes mot tankar av att allt är möjligt och modlösheten byttes mot förväntan.
Aldrig har väl ett av mina inläggs avslutande ord, varit så klockrena:
"Nu jädrar mina vänner, nu kavlar jag upp förändringarnas ärmar och hugger in i mitt liv!"
 
 
Fredag eftermiddag, vecka 3, parkerade jag bilen utanför älsta dottern och hennes pojkväns nya bostad, utanför Örebro.
De hade bott i huset en vecka redan, så jag var inte så mycket till flytthjälp denna gång.
Huset de hyr är nog det sötaste lilla hus jag vet!
Och så mysigt, med mycket bra energier, som fyller huset och trädgården.
Hade maken klarat att ha sovrummet på andra våningen, så hade jag LÄTT flyttat hit!
Älskade lägenheten de hade i Stockholm med, så jag var spänd av förväntan att lära känna detta lilla hus.
Att det tog mej med storm, förstår ni redan, eller hur?!
 
 
Trädgården sträcker sej en bra bit ner bakom huset.
 
 
Bakom den svarta dörren i ladan, finns en rejäl vedbod.
 
 
Utnämde mej själv till förste eldmästare, både i öppna spisen i vardagsrummet som kaminen i köket.
 
 
Ett litet och charmigt kök.
 
 
På lördagen åkte jag och dottern på loppisrunda, men först så åt vi lunch.
Svartån var spegelblank.
 
 
Här filmas det till en kommande vlogg. 
 
 
Örebro slott, omringad av Svartån.
 
 
Lunchen intogs hos Pauluns, vi delade en pizza, som var jättegod.
 
 
Ett eldväsen i kaminen i köket.
 
 
Hängde upp en duk som gardin, tillfälligt, för att känna efter om det skulle räcka med en längd.
  
 
En installation i vardagsrummet.
 
 
Söndag morgon, med solen som strömmar genom frostiga glas på verandan.
 
 
Även lite vitt på backen.
 
 
Utsikt genom det andra köksfönstret.
 
 
Älsta dotterns pojkvän hade tillbringat lördagen och söndagsförmiddagen i Stockholm.
Vi passade på att äta lunch då han kommit hem, på Bastard Burgers.
 
 
Så här vackert lyser solen på Hotell Borgen vid Svartån.
 
 
Och även slottet får en behaglig rostig färg av solens strålar.
 
 
Vi gick längs Svartån från slottet ner mot Wadköping.
Det är nog Örebros svar på Hyde Park eller Central Park, för här var det mycket folk i rörelse.
Förstår verkligen att det är här man vill promenera en solig och vacker vinterdag.
Wadköping var ett mysigt område att strosa runt i.
Det är värt ett besök om ni kommer till Örebro.
 
 
Med brasorna tända i både öppenspis som kamin, fattades bara en sak - fika!
 
 
Hade inhandlat "gokaffe", från en butik som hette Kaffemästaren, ett mycket gott kaffe som doftar gudomligt gott.
 
 
Måndag kväll vecka 4 (denna vecka) efter middagen, hängde vi här.
 
 
Eldmästaren har ordnat en rejäl brasa nu med...
 
 
Tisdag förmiddag, åkte jag hem igen.
Köksfönsterbilder från helgen vecka 4.
 
 
Tisdags kvällens solnedgång var ett maffigt skådespel.
 
 
Vintergäcken sticker upp sina gula huvuden i rabatterna nu.
 
 
Gick ut på en långpromenad på lördagen och njöt av solens sista strålar.
 
 
De har renoverat en stor lada, som varit utsatt för stor skadegörelse under en längre tid.
Fönstrena är nya och panelen likaså och nu nymålad så strålar det om ladan.
Det är alltså inte bara solens strålar som får ladan att lysa.
 
 
Här har de sågat ner ett enormt träd, som jag alltid har haft särskild kärlek till.
Förstår varför de var tvungna till det av färgen på stubben att döma, men lite sorgligt ändå.
 
 
Vad tror ni om fönstrets nuvarande dekor?
Flipp eller flopp?
 
 
Ingefäran har ett "dödskalle" ansikte!
 
 
En Instagrambild har jag lagt ut i vecka 3 - den första brasan jag fixade i öppna spisen.
 
Efter samtalet med Louise, så kavlade jag upp ärmarna och tog tag i något jag länge funderat på.
Vill inte tala om vad som händer än, det gör jag när allt är klart istället.
Vad jag kan säja nu, är att jag tagit mod till mej och sökt en utbildning, för nu vet jag vad jag vill göra med mitt liv.
Om jag kommer in på den så berättar jag mera.
Och jag önskar så kraftfullt jag bara kan, att alla små och stora krångligheter som ligger framför mej och min dröm, kommer att lösa sej.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
Malin B

Å, vilket mysigt hus din dotter med pojkvän bor i. ❤️ Hoppas, hoppas vi får veta mera om den där utbildningen framöver!!!

Pernilla

Vilket härligt ställe att bo på. Och vilken blå himmel ni hade!
Sökt utbildning!!!! Wow, så nyfiken jag blir. Och så glad över att ta första klivet mot något annat. Jag vet hur läskigt det är. Nu håller vi alla tummar och sporrar vi har här i flocken.
/P