Sista dagarna i juni

Torsdagen innan midsommar, slutade vi alla kl 13.
Själva midsommar helgen satt jag utomhus och försökte intensivt att lämna in de två stora inlämningarna, vars deadline var på söndagen den 27 juni. Det var helt omöjligt att använda mej av läroplattformen, så jag var tvungen att maila in uppgifterna till mina båda lärare. Den sista inlämningen krånglade så otroligt att jag missade deadlinen och fick krångla mej till att få lämna in den senare. Det är så jobbigt att vara student på distans och läroplattformen inte fungerar, för det är ju min enda kontakt med skolan.
 
 
Midsommarbuketten jag gjorde i skolan.
 
 
Frukost ute innan jag började jobba på mina inlämningar. Sitter med laptopen parkopplad med mobilen för att ha internet här under äppelträdet och skriver.
 
 
Vi har köpt en ny grill och på midsommardagen så grillade vi för första gången.
 
 
Det var en underbar kväll vi hade under äppelträdet.
 
 
På måndagen den 28 juni hade vi fått båda våra sommarjobbare så vi var plötsligt 6 (!) personer i vårt lag, vi är annars 4 st. Vi tog tag i ett jobb som vi inte hunnit med tidigare, att klippa och rensa ogräs i häckar och fylla på med gödsel och ny jord. Ett tungt jobb i värmen kan jag lugnt säja.
 
 
Så tillfredsställande att se resultatet av slitet vi gjort, här är första häcklängan klar!
 
 
Lunch i skuggan är ett måste dessa varma dagar.
 
 
Vi hann inte färdigt här, så vi fick lämna lite till dagen därpå.
 
 
Kommer ni ihåg att jag fick med mej tjuvskott av tomater på min första praktikdag i maj?
Äntligen tog jag mej i kragen och planterade dessa 16 skott i egna krukor och band upp dem mot husväggen.
 
 
Tjuvskotten som togs samtidigt som dessa och stått i växthus hela tiden, är nästa 2 meter höga och har många tomater på väg. Mina har stått utomhus från första början och jag har inte ens gödslat dem innan jag nu planterade dem i egna krukor.
 
 
Så är det nästa kyrkogårds tur att få häckarna klippta och här blev jag nästan uppäten av bromsar och blinningar! Såren inflamerade och några av dem har jag fortfarande kvar på benen, så här prick 2 månader senare.
 
 
Det konstiga var att ingen annan hade detta moln av blinningar och broms, som jag hade.
När Mange och Danne vilade i skuggan så förstod de vad jag hade sagt helatiden, de såg svärmen!
 
 
Här hade vi redan rensat häckarna och fyllt på ny jord, så här var det "bara" klippning som gällde.
 
 
Veckans tredje kyrkogård att klippa och rensa häckar, här var det flera år sedan någon rensat ogräs. Vi ville så gärna ge ny jord men häckjorden var slut och ingen mer jord skulle köpas in i år. Dessa häckar hade behövt ny jord.
 
 
Vi passade på att ta stamskott oxå, det var som att ta bort underkjolarna på träden!
 
 
En oväntad men fin plantering. Oväntad för att vita blommor i vit kruka mot en vit kyrka blev bra. Sedan att två av fem lobelior blev blå och inte vita gjorde jättemycket för helheten.
 
På midsommaraftons natt filmade jag en sekvens i trädgården. Kände sådan lycka av att finnas till då jag virvlade som en klumpig älva under natthimmelen och kände mej ett med universum, vilket var en magisk upplevelse.
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av mammakero (@mammakero)

1
Wiilow

Jag älskar att läsa din blogg och blir varm i hjärtat när jag ser att du har en ny uppdatering. Jag har lärt mig så mycket genom dig. Lite spännandet är också att se bilder från Uddetorp där jag gick 2000 och har många minnen från. Minnen som är både hemska och fina. Tack fina du för allt du ger.