2019 Vecka 16

Påskvecka och kortvecka.
På jobbet har det som vanligt varit rörigt, det är nämligen så att de flesta kortveckor infaller i vecka 3 i en månad.
Midsommar, julen och påsken.
Vecka 3 på jobbet är den värsta veckan i månaden, det är nämnligen då allt händer samtidigt.
Denna vecka tre och kortvecka blev "lite" extra kaosartad tack vare den senaste indragningen av ett lantbrevbärardistrikt.
Istället för vanlig kaos, var det upptrappning till totalkaos denna vecka.
Man kan tycka att jag med mina 1 timme och 31 minuter om dagen, ska klara mej undan kaoset, men så var inte fallet.
Denna vecka 3 var en fullkomligt utmattande vecka för mej med.
 
 
Denna kortvecka har jag tagit en timmes promenad hem från jobbet för att bli av med en massa svårhanterliga känslor.
Detta Kanada gäss par har börjat bygga bo och hannen är så fruktansvärt skyddande av både hona och bo.
 
 
På måndagen hittade jag tornet av slipers som syns på vänstra bilden.
Några kreativa personer hade använt lite byggrester och gjort detta torn.
Maken och jag mötte tre killar i värsta slyngelåldern, som gick omkring med stora käppar och slog omkring sej.
Dagen därpå hade det fina tornet rivits.
Är helt säker på att det var de käppförsedda slynglarna som varit där direkt efter vi gått därifrån.
 
 
Hittade ett par silverskimrande stammar till en okänd trädsort, som glänste i solen.
 
 
Ett skalhjärta hittade jag denna vecka!
 
 
Visade denna bild för maken och han skrattade lika mycket som jag gjorde när jag såg den första gången!
 
 
Så viktigt!
Och så svårt.
 
 
På väg till jobbet på onsdagen så hamnade jag bakom detta söta par.
Hon gick och höll i rullatorns vänstra handtag och han höll sin hand över hennes.
Vad fint!
Kärlek är vackert.
 
 
Alltså!
Att fånga bin, humlor eller fjärilar på bild är inte mitt lättaste direkt.
Denna citronfjäril cirklade runt mej i flera minuter och ändå är detta den bästa bilden jag fick...
 
 
Den rörigaste dagen på jobbet blev som vanligt sista dagen för veckan och på den timmes långa promenaden hem, såg jag att lönnen börjat slå ut sina blommor!
 
 
Fredag kväll och grillkväll.
Grillad laxsida stod på min meny.
 
 
Hade sällskap rätt länge av denna helt orädda duva.
 
 
Lördagens frukost blev årets första utefrukost!
 
 
Maken har lånat mina solisar!
 
 
Påskaftonen tillbringade jag i trädgårdssoffan under äppelträdet och njöt allt jag kunde av sol och värme.
Sommarkänslorna bubblade i kroppen!
 
 
Det är just detta förändrade tankesätt, att se på allt i livet med andra ögon, som är både svårt och så livsavgörande.
Precis som det står på bilden ovan, finns det massor av inlärda vanor, tankar och beteenden, som är så himla fel.
När jag fått upp ögonen på hur fel jag tänkt och styrt mej själv, så förstår jag vilken enorm förändring jag går igenom.
 
 
Påskdagen är flaggdag, så även vår flaggstång hade flaggan hissad.
 
 
Björken har slagit ut sina löv.
 
 
Skira vita små blommor fyller alla grenarna i ett stort träd.
 
 
Hela min Påsks planering var att vara lika "useless as the G".
Så skönt.
 
 
Påskdagspromenad.
 
 
Vattenytan närmast vasskanten var full av kväkande grodor.
Ringade in de mest synliga på en av bilderna jag tog.
 
 
Sjön ligger spegelblank.
 
 
Körsbärsträden blommar.
 
 
Lungörten blommar.
 
 
Så här stora har Lönnblommorna blivit sedan i torsdags.
 
 
Lönnblommor och Forsythia från trädgården.
 
 
En av radhusen har ett stort Magnoliaträd på sin tomt.
Blommar lika grandiost som doften är underbar.
 
 
Maken följde med ut på långpromenad för att kolla hur långt vitsippsblomningen kommit på Annandag Påsk.
Här lyckades jag fånga ett bi - till och med ett skarpt bi - med mobilkameran!
 
 
Vårsådden har blivit så här hög på tre veckor!
 
 
Här får bilderna tala för sej själva.
Det hade kommit upp många fler vitsippor, än då jag var där för en vecka sedan.
Dock inte alls lika många som jag trodde det skulle vara.
 
 
Veckans enda Instagrambild, från Annandagens Vitsippsängar.
 
Veckans tankar har varit lite fångade i tvivlets och det gnagande orons områden, alla olika tankar har hamnat där.
Tänk att det ska vara så svårt att lära om sej, eller lära av sej dåliga vanor.
Det blir bara mer och mer uppenbart för mej att det liv jag levt fram till nu, inte alls är det liv jag vill leva.
Vill börja leva mitt liv som jag själv vill leva det.
Känner så tydligt att alla mina mycket fasta och kära hållpunkter jag har i detta liv, försvinner en punkt efter en annan.
Klarare än så behöver jag inte få det visat, det är snart dax för förändring.
Det enda och enorma aber som allt hänger på är pengar.
Nu behöver jag bara hjälp från ovan, eller från försynen.
Pengar är inte allt, men tyvärr så är bristen av dem alldeles för betydelsefull.
Maken har fått ett besked från Försäkringskassan.
Vi trodde att nu får vi veta om han får bli sjukpensionär.
Men inte då.
Försäkringskassans tjocka kuvert innehöll ett besked om att utredningen är klar.
Fast de hade inte tagit något beslut än.
Undrar varför de överhuvudtaget skickar ut ett besked, när de inget beslut tagit.
Känns lite fånigt faktiskt.
Får fortsätta jobba hårt på att förändra mitt tankesätt.
Ska jobba än hårdare på att fokusera på allt som är bra och det som ger mej glädje.
För när jag gör det, så mår jag bättre i själen och när jag mår bättre i själen, så glimrar vardagens alla små nuet stunder.
Och det är svårt att vara tungsint när vardagens nustunder glimrar.
Så mina kära vänner, sköt om er!
 
 
1
Malin B

Du har så många klokheter här hos dig. ❤️ Att välja glädjen är ju så klockrent men ibland är saker lättare sagda än gjorda så ständig påminnelse om detta är helt perfekt.
Glömde skriva i förra inlägget att dina nya glasögon passar dig perfekt, snygging ska snyggt ha - såklart! 👍