Studentfirande



Här har vi några kollage av den älsta dotterns student fredagen den 15 juni 2007.
När jag kollade om jag skrivit om den på bloggen, upptäckte jag att jag började blogga senare.
Firande av studenter i vår lilla stad är något väldigt stort.
Vi utspringet från skolan ser ni MV-killarna stå hand i hand vid utgången - bild 1 och 3.
MV-killarna har en central uppgift.
MV-killarna är klädda i en studentuniform som användes på 1800-talet i denna stad, den sk. Djäknedräkten.
MV står för musikens vänner och är egentligen en kör.
Hela dagen får de jobba hårt.
Efter utspringet, som sker klassvis, ska alla studenter hissas, med allt de har runt halsen! - bild 2.
När det är gjort ska de leda paraden från skolan ner till den Botaniska trädgården/parken - bild 1 i andra kollaget.
Det är lika mycket publik som studenter - bild 4 och 5 i första kollaget.



I Botan leder MV-killarna lekarna.
Först springer de två och två med alla studenter på sina axlar - bild 4.
När de är klara samlas studenterna in i en stor ring - bild 5.
Därefter är det dax för lek nr 2, som är simningen - bild 6.
Till simningen behövs publiken för att studenterna ska få simma så långt som möjligt.
Egentligen simmar de inte, utan kastas fram, av de som står sammanlänkade mitt emot varandra i ett led.
Sista leken är den lugnaste.
MV leder en ringlande ringdans - bild 7 - innan studenterna sjunger och viftar med sina mössor.
Så går studenterna mot kortegens fordon i centrum - bild 9 och 10.
Därefter får MV-killarna vila!



Middagen
Så äntligen var det då dax för välkomstdrink,  mat, paketöppning och samvaro med släkt och vänner.
Lillasyster bjöd oss på flöjtmusik efter att vi ätit efterrätten och druckit kaffet.
Festen fortsatte långt in på natten.
Då hade studenten dragit vidare på Puben i stan, dit alla studenter samlades på natten.
Kvällen därpå, alltså lördagen den 16 juni, var det nästa stora jippo - studentbalen!

3
Yvonne

Ja, det regnade tydligen inte då ;) (och vad det är braaaa med bloglovin, har fått in alla jag vill ha nu :)

Anonym

Mysig stundent tycker jag. Här är det traktor och vagn som gäller. Sen åker de runt och äter och dricker hela kvällen.

/P

soffie

vilka underbara bilder å vilken tur med vädret,

må gott