Fototrisstema - Ätbart

Något blev fel med detta inlägg.
Så jag skriver om det och försöker igen.
Denna veckas fototrisstema är ätbart och jag tyckte direkt att det lät som ett roligt tema.
Lördagens lunch, är en Jordgubbs- och Lime smoothie, som jag fixade innan vi åkte ut till stugan.
Maken och jag har sedan ett drygt år tillbaka lagt om vår kost och äter nu vår egen variant av LCHF (LessCarbHighFat).
Eftersom vi inte säjer helt nej till alla kolhydrater och inte trycker på extra fett, så har vår diet en inriktning vi själva hittat på - AUSOK.
Det står för AttUndvikaSockerOchKolhydrater, för vi utesluter inte, vi undviker.
Om ni skulle vilja göra en sådan Smoothie - gör så här:
Häll 2 dl yougurt och 2 dl jordgubbar (100g) i en mixer.
Pressa i en halv lime om ni vill ha lite syra och mixa ihop det.
Häll upp i glas och drick!
 
Middagen vi serverade i stugan igår är grillad lax och sparris med ugnsgratinerade endiver vid sidan en kall limesås och vår sommarsallad.
Vi grillade en hel sida laxfilé med skinnet kvar på ena sidan och färsk sparris.
Som krydda använder vi en specialkomponerad fiskkrydda, olja,  flingsalt och limepeppar till fisken och flingsalt, olja och svartpeppar till sparrisen.
En kall sås rördes ihop på creme fraiche, lime och örtsalt.
Endivesalladshuvuden kokades först i 5 minuter innan de gratinerades med cheddarost i ugnen i 10 min.
Grönsallad gjord på sommarsallad (i påse), purjolök, körsbärstomater, gurka och rädisor med lime pressad över.
 
 
Som efterrätt gjorde vi specialvaniljglass med jordgubbar doppade i choklad.
Yngsta dottern fyllde år för en liten tid sedan och vi hade kvar en slatt med vaniljvisp (som vi haft i tårtan).
Den drygade vi ut med vanlig grädde och vispade länge.
Så frös vi in den vispen.
Lika många gram 70-procentig choklad som vanligt smör, smältes ihop.
I det doppades färska jordgubbar och när "glassen" lagts upp på fatet med chokladdoppade jordgubbarna, ringlades det sista av den smälta chokladen över "glassen".
 
 
Ursäkta den dåliga kvalitéten på bilderna, samtliga är tagna med mobilen och publicerade utan redigering.
Det beror på att jag inte längre kan redigera mina bilder i photoshop, då programmet lagt av.
Här kan ni se fler trissar på temat ätbart!
ätbart
13
Pernilla

Ja jisses va gott!
Tur vi nyss åt.
Jag är dålig på lax. Ska försöka mig på att grilla nästa gång.
Sparris......är inte så förtjust! Ja, jag vet! Något är nog fel på mej, det säger alla. Men desserten går hem, så du!
/P

Pialotta

Det här ser riktigt ätbart, gott ut på riktigt. Speciellt din första bild... Så ni går på den kosten ni, förnuftigt om ni känner för det... Lycka till o LCHF är en kostmöjlighet med sting... man kan äta så mycket gott :)

Marit Johansson

Snyggt gammalt porslin är det första jag tänker när jag ser dina bilder, låter som en sund inställning att inte utesluta utan att istället undvika!

Jah Hollis

Det ser gott ut alltihop. Och bildkvalitén är klart godkänd, tycker jag.

Mirre - Dalatös

Ohh så gott allt ser ut

Mia Ahlstrand

Ser väldans gott ut och låter sunt att inte utesluta utan försöka undvika. Tror att lagom är bäst! Lycka till!

Annelie-Singapore

Smaskig triss du bjuder på!

Robyn

Vad hungrig jag blev nu! :)
/R

soffie

mums va mycket gott du visar här å tack för receptet på den smoothisen den måste jag testa:)

Åke

Spelar ingen roll att läckerheterna är oredigerade, här ser man godsakerna från sin bästa sida :) Smoothien måste bara provas ;) Efterrätten kan jag intyga är smaskens :)

Marie

Ja hihi är hallgolvet, så snyggt, än snyggare imorrn då alla lister är på plats =D

Elisabeth

Gud så gott det ser ut =)

SoF

En jättefin triss!
Ser härligt och harmoniskt ut.

Skön söndag!