Fototrisstema - Min stad

Denna veckas fototrisstema är Min stad och har en tävling kopplad till den.
Min stad ligger på gränsen mellan den vackra Vallebygden och Billingen i öster och den stora slätten i väster.
Söder om staden finns den stora fågelsjön och i norr ligger Sveriges största sjö.
 
 
Siluetten av staden visar att den är en liten småstad, där det inte finns hus som har mer än 4 våningar.
Därför domineras siluetten av domkyrkans tvillingtorn (i folkmun kallad bôxekôrka) och vattentornet.
Staden har varit stad i över tusen år och är en av Sveriges första städer.
Det enda som är intakt sedan medeltiden är gatunätet, som slingrar sej utåt från kyrkan som verkligen står mitt i stan.
Alla vägar leder till Rom brukar man ju säja, här säjer vi att alla vägar leder till kyrkan.
 
 
Staden är en gammal skolstad oxå.
Eleverna hade till och med ett annat namn här än någon annanstans i Sverige, de kallades Djäknar.
Förr hade djäknarna särskilda hus som de hyrde små rum i och de husen kallades Djäknestall.
Vad passar väl bättre än en nytagen bild av Skolgatan och Skoltorget där bilarna står parkerade?
 
 
Här har ni den enda gamla bilden som är tagen den 7 januari 2011.
Döttrarna försöker åka skridskor på den uppspolade isen bakom Djäkneskolan (som är huset bakom flickorna).
Över Djäkneskolans tak ser man torntaken av domkyrkan, men eftersom detta är en gammal bild så har taken en annan färg.
För i slutet av mars iår, efter ett och ett halvt års arbete, så har de gamla ärgade koppartaken bytts ut till blänkande ny koppar!
Staden har samma namn som synonymen till en liten hop...
 
Vad vi tävlar om denna gång är tre nätters övernattning på Castanea Vandrarhem i gamla stan.
 
min stad
28
Kicki

Fint med svartvita bilder, och den sista bilden med tjejerna är ju så bra! Vi har någonting som heter Djäkneberget i vår stad!

Violen på Brandholmen

Härlig triss från Skara! Domkyrkan är karaktäristisk med sina tvillingtorn! Bilden på döttrarna är jättefin!

sofie Persson

Jätte fina bildet jag äskar den sista på flickorna, den är jätte vacker!

Kicki

Svar: Jag hade exakt samma tanke som du men valde att bättra på färger istället för att ta bort för då skulle inte det röda huset sticka ut!

Charlotta

Det är lustigt med Skaras gatunät. Jag har jobbat i Skara i mer än 10 år, men jag kan fortfarande "gå vilse" och tappa orienteringen om jag har ett ärende i "centrum". Helt omöjlig att förstå för en gammal Skövde-tös som ju är van vid vinkelräta gathörn. ;)

En plats i solen

De svart vita bilderna gör det ännu bättre! :)

Gärdsmygen

Skara ja....jag gissade på Skövde men fick inte ihop det med den lilla hopen ;) Sköna bilder och jag inser nu att jag aldrig varit i Skara!

Gärdsmygen

Skara ja....jag gissade på Skövde men fick inte ihop det med den lilla hopen ;) Sköna bilder och jag inser nu att jag aldrig varit i Skara!

imn

Underbara bilder! Talande bilder! Fantastiskt fin reklam för den lilla staden...som vanligt! Om du skulle få för dig att sakna den gamla ärgade kopparplåten på kyrkan, finns smycken tillverkade av den att köpa i nyss nämnda katedral! Återvinning på hög nivå... =)

Svar: Ja, min granne visade armband som var jättefina, gjorda av det gamla taket!
mammakero

En plats i solen

haha så långt tänkte inte jag när jag tog mina kort. Får ha det i åtanke, till kommande trissar :)

Åsa

Härliga bilder!
Tur att dimman försvann. =)

Ditte Yvonne

Den stora diktaren i staden på andra sidan sjön har ju skrivit om "en fattig munk från Skara" :D Och visst känner jag igen kyrkan...

soffie

så vacker din stad är och den sista bilden på tjejerna med skridskorna var ju bara så bra, du kan verkligen fota bra :) kramen

Pernilla

Har aldrig varit i Skara. En dag kanske jag har vägen förbi...?
Vi har inte heller höga hus här. Eller hade. De har byggt ett skrytbygge med massor av våningar. Ser inte klokt ut och passar verkligen inte in.
/P

Malin

Du har fångat din stad med en riktigt fin känsla.

Roligt att läsa mer om din stad som jag hoppas besöka ngn gång!

Mia Ahlstrand

Finfin triss där bilden med dina döttrar förmedlar glädje och blir favorit!

Åke

Så trevkigt du presenterar din stad! Fin text och mycket vackra bilder :)

Bildmagi

Underbara bilder på vår stad :-)

Marie

Så fina bilder =D, så vackert att fota stadsmotiv

Malin B

Vilka fina bilder och vilken "historielektion". =)
Fast du tar ju alltid fina bilder i och för sig. Blir lite bortskämd med "ögongodis" här hos dig.

Jag blev vågig i håret. Innan var ju jag lite "skraj" för att få en massa lockar och ställde upp som modell "i brist på annan" och för typ "som mamma är man tvungen". ;) Men så här i efterhand så inser jag att lite "ordentliga" lockar hade ju bara varit häftigt. Jag tänkte så mycket på hur det skulle se ut när det växte ut sedan...
Men volym, det har jag kan jag lova.
Sedan går det att krama fram lockar över hela härligheten i och för sig. Jag har ganska mycket självfall i kalufsen... Jag lär nog få prova flera gånger skulle jag tro.

Jah Hollis

Det var fina bilder du visar från dina hemtrakter.

mimmione

Bilden med flickoran på isen är ljuvlig

Freja

Härliga bilder från? Skara? Jag vet att Skara ligger nära Billingen, så jag gissar på det...

Helena på Fototriss

Grattis - du har gått till final i Fototriss tävling! Omröstningen har precis startat, lycka till!

Kerstins foto

Så fina bilder i din triss, känns lite som om det var från förr. Snyggt redigerat! Grattis till finalplatsen!

Annette

Vackert..! Och jag gillar när det är människor med på bilderna, och när det händer något. Så trean är min favorit, snyggt!

Meta

det var bra trissat gillade frukosten bäst
ha en fin kväll
Kram Meta

Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Vilka fina bilder:)