Första semesterdagen

 
Pernilla, du undrade om jag hade mer semester att se fram emot som plåster på såren för de jobbiga juliveckor jag haft.
Ja, idag har vi haft vår första semester dag av 4 veckors semester!
Maken och jag åkte ut till stugan redan på lördagen, men idag är det som sagt vår första semesterdag.
Vet inte om jag berättat om vår stuga så särskilt ingående, mer än att den ligger på cykelavstånd från våra hjärtans strand Svalnäs.
Stugan består av ett rum och kök fördelat på ca 45 kvadratmeter.
En större veranda som rymmer 6 personer runt matbordet och en diskbänk är utöver själva stugans kvadratmeter.
Stugan har inte vatten indraget, men väl elektricitet, så någon toalett eller dusch finns inte.
Det är utedass och att dusch med vattenslangen som gäller här.
Förrutom att diska på verandan tillagar maken maten här och jag bloggar (som nu) härifrån.
Den första sommaren vi hyrde stugan 2003, så klädde vi in verandan i myggnät, för här har vi mycket getingar, flugor och mygg.
För 4 år sedan ersatte vi de ständiga draperierna med en nätdörr.
Det gör att vi nyttjar denna veranda långt längre än innan.
Bland bilderna i kollaget ser ni vyn ifrån diskbänken och vyn från utedasset om man nu väljer att sitta där med öppen dörr!
Nytt för i år är två vindsnurror i regnbågens färger, klädhängaren på ytterdörrens insida, dubbelkorgen med frukt över diskbänken och den "kryddlåda" som stått på trappan i stan.
Den vanligaste synen vid stugan är våra handdukar, baddräkter och strandfilten som hänger på tork.
Det brukar alltid finnas en vattenansamling på klippstenen utanför verandan och nedanför grillen, men årets sol och värme gör att den i det närmaste är uttorkad.
Vi har tillbringat 5 timmar på vår favorit badstrand idag.
Vår hudar har fått färg och vi åtnjöt en fantastiskt god tonfisksallad som matsäck.
På stranden hittade jag en sandtårta med stendekoration!
Det fanns en liten "ö" vid strandkanten som det satt massor av måsar på och jag döpte den direkt till Måsholmen.
Vi får se hur länge vi stannar och vi får se om vi verkligen åker utomlands iår, just nu känns det som överkurs!
4
Malín

Precis när min jobbångest börjar göra sig påmind skriver du att du har haft din första semestervecka. "Den som spar han har" :)

Jag är nu inne på min 4e o sista semestervecka, men vilka semesterveckor vi haft, tänker då på den fantastiska värmen vi har haft förmånen att uppleva. Värmen kom hit samma dag som jag checkade ut från jobbet.

Ska försöka att få ihop ett blogginlägg om semestern i stora drag så småningom. Vad jag inte gjort är att sitta vid datorn ett endaste dugg. Därav min frånvaro i bloggen och "hos dig".

Men idag kom åskvädret och nu har vi betydligt svalare så man kan unna sig att hänga vid datorn lite grann. Så nu får jag njuta av dina semesterinlägg framöver.

Sommarkramar till er, hoppas er semester blir precis som ni vill ha den.

PS er stuga är så himla mysig Ds

Malin B

Jag har sagt det förut men säger det igen, denna stuga/plats är helt i min smak. Ett paradis! Vad ska ni utomlands och göra???
Jag har en veckas semester kvar och hittills har varje dag varit väldigt solig och varm, blommor och gräs vrålar efter vatten...

Åsa

Åh! Låter som stugan min mormor hade efter morfar gick bort!
Hoppas verkligen ni har kungafamiljen (eller del av den) på utedasset. =)

Vi var där varje sommar, mamma och jag. Pappa och storasyster var i Gbg. Lugnt och skönt!

Pernilla

Åhh, fyra veckor......! Så skönt!
Jag har jobbat lite halvdant i sommar. Först 2 v semester i maj, ju. Sen har jag halvbokat mig en vecka- en helledig- en halvbokad- en ledig.
Er stuga verkar underbar. Lite som husvagn. Primitivt och lättsamt. Jag älskar det.
/P