Trädgårdsfesten

 
Sötaste Birgitta var till stor hjälp hela dagen.
Vi dukade borden tillsammans, hon hämtade sin samling av fina omaka glas till mingeldrinken, bakade ett gott bröd och upplät kylskåpet för efterrätten (fick inte plats i vår).
Vännen Cattis dök upp och hjälpte till med förberedelser för efterrätt och annat småfixande innan matlagning kunde ske.
Kocken var naturligtvis maken, som vännerna genast döpte till Den nakne kocken, eftersom han inte hade tröja på sej!
Välkomstdrinken/mingeldrinken hittade jag på just till detta tillfälle och det blev strykande åtgång.
Vi hade köpt ett torrt och det minst söta bubblande rosévin vi kunde hitta.
Det blandade jag i hemmagjord fläder/rabarbersaft och färska jordgubbar plockade samma morgon.
Maken grillade laxsidor enligt egenpåhittat recept, det skulle ha varit lime istället för citron, men jag använde alla lime till efterrätten...
Till laxen gjorde han en favorit i vårt hus, broccoli och blomkålsmos, kokade några färskpotatisar och en kall limesås.
Grannarna B&B hade gjort en mango/chili/purjolökssallad och en grönsallad med två olika sorters oljor till (ramslöksolja och citronolja).
Efterrätten var limemarinerade jordgubbar, vispgrädde och hackad mörk choklad.
Solen gassade och samtalen sorlade liksom skratten haglade!
Vinet blev nästan urdrucket och maten tog helt slut.
Solen dalade och det blev svalare i luften.
Mörkret hade fallit när de första bröt upp och det började droppa enstaka droppar då alla bröt upp.
Det var en magisk kväll och jag är så glad över att alla omaka vänner fungerade så bra ihop och maten var jättegod!!
 
 
 
5
Malin B

Å, vad mysigt och trivsamt.
Extra roligt med allt omaka som blir maka på något vis. =)
Jag gillar det skarpt.
Maten ser supergod ut, om jag inte hade ätit alldeles nyss skulle det var olidligt att titta på dina goda bilder. ;)
De slipade glasen gillar jag extra mycket.

Lena B

Trevlig fest och en annan fick ju vara med på ett hörn :)

Pernilla

Himmel! Det låter som en underbar fest och en underbar Birgitta. Henne skulle man vilja låna när det passar.
/P

Marie

Men ohh så fint ni gjort och så trevligt ni haft

fina festbilder

Åsa

Åh, vad härligt! En sån där dag man kan plocka fram och suga på i kalla november.