Jordgubbsplockning

 
Vår sista vecka (av vår korta del av vår semester) började bra med kvällsbad och senare på kvällen även solnedgångsbad!
Här har de lovat att vi ska ha regn och åska nästan hela vår semester.
Och hittills fram till idag, då regnet och åskan verkligen kom hit, så fick vi fem droppar regn och lite muller på en mörk himmel vid sidan av oss hela tiden...
Markerna runt oss är så torra att det knastrar under skorna.
Gräset luktar hö och det är få ställen där det fortfarande är helt grönt.
Gräsmattan hemma har stannat i växten och makens efterlängtade svampplockning uteblir än så länge.
Vattnet är nog 20 grader varmt, men då det blåst rätt hårt från nord, så är luften betydligt kallare.
Som högsta temp idag visades 24 grader och det var innan det började mullra halv 3, det var den högsta tempen vi haft på senaste veckorna.
Annars har tempen hållit sej runt de 20 eller just under.
 
På tisdagen åkte vi hem en sväng.
Älsta dottern kommer imorgon tillbaka från USA och hennes bil var i ett bedrövligt skick, efter att ha stått under ett "savande" träd med trasiga vindrutetorkare.
Bilen var kladdig och full av fågelbajs, så vi åkte hem och tvättade både hennes och vår bil.
På onsdag middag åkte vi ut och plockade jordgubbar på väg ut till stugan.
Dessa jordgubbar smakar och luktar så himmelskt mycket godare än de man köper utanför ICA.
Så nu frossar vi på jordgubbar, som vi gör varje år och som vi oxå gör med blodapelsiner.
Vi åker tillbaka hem imorgon, då maken ska jobba på sitt andra jobb och jag ska hämta älsta dottern.
På måndag jobbar vi igen, en månad, innan den "riktiga" semestern börjar...
6
Malin B

Även om inte vädret är på topp kan ju humöret bli det i rätt sällskap! :) Dessutom är det ju en skön känsla att ha mera ledighet kvar.
Jag är ju ingen fotbollsmorsa längre... Mer än att jag ivrigt hejjar på Manchester City till förmån för min son. Han skriver på deras Svenska Fans sida då och då. :)

Agneta

Åh, jag saknar självplock av jordgubbar. Helt omöjligt att hitta något sånt ställe hos oss nu för tiden, alla slår igen eftersom det är svårt att få lönsamhet i det. Inte har jag egna i trädgården heller,så jag får snällt plocka mina lådor på ica..:/

Pernilla

Jag måste också plocka gubbar på självplock. Men tror i te det är någon självplock än.
Tänk att ni har så varmt i vattnet? Det är ju så kallt i luften, menar jag.
/P

Åsa

Jag känner nästan lukten av dom!

Ditte

Har inte plockat några gubbar än, jag väntar på färskpotatisen, den är roligare att plocka :) Och nu har det väl regnat så det räcker :( Kram!

Malin

Jordgubbarna får vi nog vänta på ett tag till.

Säkert väldigt uppskattad av dottern med lite omsorg av hennes bil.