Introducerar en ny kategori

 
Maken är den som lagar maten hemma hos oss och han är en fantastisk kock!
Satt och tittade på när han förberedde matlagningen och då föddes en idé om en ny kategori.
Den heter Från kockhörnan för maken brukar alltid säja "Välkomna till kockhörnan" när han börjar laga mat.
Genom åren har maken hittat på många egna recept och jag tänkte dela med mej av hans samling.
Vi gillar kryddstark mat och ost i matlagning, så därför börjar jag med denna kycklingrätt.
Sedan så äter vi bara grönsaker till vår mat, för vi undviker kolhydrater så ofta vi kan.
 
Chilikyckling under osttäcke
 Gör så här:
  • Hacka väldigt fint 2-3 vitlöksklyftor och en färsk chili, ta bort kärnorna om ni vill ha en mildare chilismak (mindre om ni inte gillar stark mat)
  • Putsa kycklingfiléerna. Salta och peppra (vi använder bara svartpeppar i vår matlagning men vilken peppar som helst är god)
 
  • Bryn filéerna så de får en fin stekyta. Ta upp dem ur stekpannan och lägg dem i en ugnsfast form.
  • Lägg i en tredjedel av den finhackade vitlöken i stekpannan och bryn den lätt. Häll sedan i en dl vatten i stekpannan och låt det koka ihop med en msk flytande kycklingfond eller en buljongtärning.
  • Vispa ner 2 dl Creme Fraische och 2 msk soya och red såsen med Maizenamjöl så den blir lagom rinnig i koncistensen.
 
  • Toppa kycklingfiléerna med resten av vitlöken och chilin. Strö på riven ost (vi använde 2 dl riven ost). Ställ in mitt i ugnen på 225 grader tills att osten fått en fin färg, ca 10 min.
  • Servera med ris och grönsaker. Vi hade broccoli och paprika idag.
 
Smaklig måltid!
5
Malin B

Så gott!!! Det känner jag ända hit och när ni vill introducera en smakpanel är jag frivillig på direkten.

Pernilla

Perfekt! Då jag brukar blir frestad av bilder på Instagram ser jag verkligen fram emot att få provsmaka.
/P

Agneta

Åh, ni har samma/lika porslin som vi har! jag känner igen såskannan. :-)

Julia

Åh vad gott det ser ut!

Malin

Tyvärr tänkte jag inte så mycket på matlagningsskills när jag valde min make för sisådär 30 år sen :)