Vegan eller vegetariskt

 
Dottern och jag har länge funderat på att börja med 5-2 diet.
Fast inte fasta två dagar, utan istället äta vegetarisk eller veganmat i två dagar.
Maken har inte riktigt nappat på den idéen, så nu när han är inlagd under veckorna så har vi börjat.
Dottern följer en hel del YouTubers, bland annat en amerikansk tjej som heter Kale.
Hon hade gjort wraps med grönsaker, som ni kan se hur hon gör i denna vlogg.
I hennes wraps hade hon färdigköpt auberginehummus och då fick jag en idé om att göra egen hummus.
Har aldrig gjort det förrut, bara ätit på Libanesiska restauranger.
Hittade ett recept på recept.nu som jag använde mej av.
Bytte däremot ut persiljan mot färsk basilika och höftade i cayennepeppar och paprikapulver.
Det blev vansinnigt gott!
Läste på någon annan sida att hummus håller 3-4 dagar i kylskåpet och kan användas som sås eller dipp.
Testade att dippa morötter i den, vilket var fantastiskt gott!
Vad vi hade i wrapsen var babyspenat, avokado, purjolök, tomater, paprika, hummus och lite hemmagjord röd pesto (soltorkde tomater är basen).
Som bröd valde vi original tortilla wraps.
9
Malin B

Om du behöver en försökskanin eller smakpanel säger du bara till. Jag är frivillig och det ser jätte gott ut!

Soffie

Jag käkar mycket vegetariskt på min skola flera gånger i veckan och jag mår mycket bra av det! Har även börjat laga mer vegetariskt hemma med,det är mycket gott!vad spännande om ni ska köra igång tipsa gärna om recept! Må så gott

Mirre

Ohh den dieten skulle jag kunna tänka mig, faktiskt vad smart och gott att lära sig nytt sätt att göra mat

Gittan

Det låter jättebra och gott. Vegetariskt är gott och nyttigt också, kul att prova lite nytt.
Kram på dottern och dig och lycka till med de nya.

Hanna Karlsson

Det låter riktigt gott!

Anonym

Yeay! Hejja veggo! <3

S

Förresten så försökte jag ringa dej förut. Du kan väl SMS'a mej när det passar att prata lite.

Pernilla

För miljöns skull borde vi alla äta vegitariskt minst en dag i veckan. Men min familj slår backut. Själv är jag inte så förtjust i kött och väljer ofta vegitariskt när jag äter ute. Humusreceptet ska jag testa. Det försigkommer inte så ofta här.
/P

Åsa

Smart! Jag testade 5:2 några gånger men blev så grinig (blir ju det när jag inte "får" äta). Detta var ju ett jättebra alternativ!