Den tredje semesterveckan.

Så har min tredje semestervecka rusat förbi.
Veckan startade upp med ett vackert och varmt sommarväder och till min förvåning ville maken följa med till stugan och till Svalnäs!
Älskar denna vy från stugan ut över åkrarna, den är den mest rofyllda vyen jag vet.
Oxå något jag saknat så förskräckligt iår.
 
 
Hittade en handfull kantareller vid knuten av stugan!
De första jag har plockat, eftersom det är maken som plockar annars!
 
 
Kornet är färdigt att skördas vilken dag som!
 
 
Fototrissens omgång var rund och jag åkte förbi en gård där de tagit ner rätt många träd, som antagligen ska bli ved till i vinter.
Hade först tänkt använda bilden i trissen, men ändrade mej då jag kom till Svalnäs.
 
 
Det var inte särskilt mycket folk på stranden då vi kom vid tretiden.
Maken satt i en solstol och jag badade ett snabbad, då det inte var mer än 18 grader i vattnet.
 
 
Tisdag kväll hade vi en magisk solnedgång, som inte gick att fånga helt och fullt.
 
 
På torsdagen åkte maken och jag till en stor gård utanför stan, där de har gårdsförsäljning av egenodlade grönsaker.
Kom hem med broccoli, blomkål och våra favorit körsbärstomater!
Senare på eftermiddagen kom en av mina arbetskompisar och frågade om jag kunde göra honom en tjänst.
Han ville att jag skulle fotografera hans fars ena hus, för de ska sälja huset privat och inte någon i familjen äger en bra kamera, så frågade han mej.
Eftersom maken fortfarande helst inte vill göra något mer än ligga i soffan och kolla på TV, så blev jag jätteglad för denna utflykt!
När jag redigerade bilderna (rätade upp och satte lite highlights på huset) så såg jag att de fortfarande har en julstjärna i ett fönster och adventsbelysning på balkongen!! Hahaha!!
 
 
På tisdag morgon upptäckte vi att Ada kissat någonstans inne på toaletten och det stank!!!!
Så jag fick sanera toaletten...
(Vilket var ett stort behov av innan oxå...)
Och lyckades med konststycket att inte få fast röret från badkaret i det läge det varit i från början!
Höll på med endast badkaret i en halvtimme utan att komma på hur det skulle vara...
Orkade inte mer så jag lämnade rörproblemet till bättre tider...
Tålamodet höll inte, så jag får ta en till funderare på det problemet senare.
På onsdagmorgonen hittade vi en påse med kantareller, hängandes på vår ytterdörr...
Ingen lapp eller så.
Någon timme senare kommer ett SMS från givaren, en som maken försett med kantareller i flera år.
Han "fick" ett av makens ställen och "betalade" tillbaka!
Sött va?!!!
Testade att göra kantarellsoppa på dem och det blev jättegott!
Receptet googlade jag fram...
Nu har jag ätit min antibiotikakur och jag har fortfarande kvar mina stora utslag, även om de inte gör ont och faktiskt blivit mindre.
Hostar, nyser och snorar gör jag fortfarande, vilket är jättejobbigt.
Har ju varit förkyld hela sommaren!
Mor min ska flyttas nu på onsdag till hennes tillfälliga demenshem i hennes stad, i väntan på att min stad ska hitta något till henne.
Nu börjar jag bli lite stressad över den förestående flytten, allt som måste ordnas.
Känner mej så förtvivlat ensam.
 
 
6
Marie

haha ja de hade visst det ser jag med, skratt. Men så mysigt och åka till ett ställe som köper egentodlat. Roligt att maken ville följa med till stugan och så fint väder vi fick =D

Agneta

Vad roligt att ni kom er iväg till stugan och Svalnäs!! Men jag blir så ledsen över att du känner dig ensam runt allt som ska fixas för din mamma! Tänk om vi hade bott i samma stad, då skulle jag komma och bära kartonger och dela lite av dina ensamma tankar. Hoppas du har någon väninna eller någon som kan dela bördan lite med dig, om inte annat i tanken. <3

Pernilla

Svullna bihålor är en följd av stress. Jag lovar, vad än läkarna säger så är det så.
Men så glad jag blir att Ni kom iväg ut till stugan. Det behövde du verkligen. Hoppas nu allt med din mamma fixar sig och att inte slår knut på dej själv. Lova mig att ta några djupa andetag mellan varven och försöka landa.
/P

Malin B

Jätte vackra bilder, vilket ögongodis!
Så kul att ni kom i väg till stugan.
Här har kantarellerna torkat bort i år, saknar dem då det är så gott.
Jul i juli brukar handarbetsaffären annonsera om, det går säkert bra i augusti också.

Malin

Glädjer mig över att du kom iväg till er älskade stuga. Förstår dock att det känns jobbigt för dig med all börda du måste axla själv nu.

Många styrkekramar

Åsa

Härliga bilder!!!

Jag plockar gärna svamp men är dålig på att äta den. Men håller med. Kantarellsoppa! Det är gott.