Junis sommarveckor

 
Min vän och kollega Cattis, vann en tävling som Rörstrand hade med anledning att de firar 290 års jubileum iår.
Hon bakade Jubileumskakan, som ska serveras detta år i deras café och för det vann hon en hel servis!
Så om ni har vägarna förbi Lidköping och Rörstrand, beställ denna kaka till kaffet!
Vi på jobbet fick smaka denna vansinnigt goda kaka en dag i maj.
Om ni har Instagram, så heter hon caka78 och är bra förutom att baka, en mycket bra fotograf!
 
 
Denna vackra studentska heter Elina och är barn till vänner.
Älsta dottern följde hennes studentdag och baldagen för att ta bilder och det är dessa fina bilder (bland annat hon tagit).
Ni som följer mej på Instagram har sett hennes paket jag slagit in åt henne, men inte innehållet.
Dessa mycket snygga örhängen passar en vacker flicka tycker jag!
 
 
Det var inte bara Elina som tog studenten, det gjorde även Gustav (även han ett barn till vänner).
Vi var till dem båda och åt mat och drack vin.
Mycket trevligt ordnat och allt gick som smort, sånt vet man inte när det är flera man ska uppvakta samma dag...
 
 
Älsta dottern följde med till båda studenternas firande och här är vi hos Gustav.
Mycket trevligt hade vi!
Så följer några bilder från jobbet.
 
 
Så följer lite bilder från sommarlivet i vår trädgård (bland annat).
Älsta dotterns pojkvän kom och stannade deras sista lediga vecka innan de skulle börja sommarjobba.
De hade så otrolig tur med både väder och vindar, så de fick faktiskt en sommarveckas alla upplevelser!
Älsta dottern gjorde en video om det på youtube.
 
 
Lite rolig kunskap om jordgubbar fick jag från Sveriges Radio P1, den 16 juni efter kl 10 i programmet Meny.
Fram till 1740-talet fanns inte jordgubbar, bara smultron.
Det var i Bretagne i Frankrike man tog fram hybriden, som man kallade Ananassmultron.
Jordgubben av idag är en hybrid av scharlakansmultron från östra Afrika som man valde för smakens skull och jättesmultron från Chile och Argentina för storlekens skull.
Själva namnet jordgubbe har man hittat redan på 1600-talet och då avsåg man Parksmultron.
Gubbe är dialektalt och betyder liten klump!
Så tänk på det när ni kallar era män i livet, gubben...!
 
 
Rabarbersaft är bästa sommardrycken enligt älsta dottern och hon har faktiskt rätt!
Nyhet för iår blev rabarberdrinken som är på bilden nedanför.
Bubbligt vitt vin, frusen rabarbersaftskoncentrat, isbitar, myntablad och jordgubbar = HIT!!
 
 
Midsommar firade jag och maken ensamma i vår trädgård.
För jag var så vansinnigt förkyld att jag inte orkade göra något mer än laga mat och äta...
Här ser ni midsommarlunchen.
 
 
Sista bilden är på yngsta dotterns cykel.
Tanken var att göra iordning den med en ordentlig service, för att sedan skicka upp den.
Fast vi stötte på problem, av de två bilar som skulle upp till Stockholm, hade ingen dragkrok!
Så nu har jag en jättefin och nyservad cykel att trampa omkring med här hemma!
För min egen har punktering och så är det något fel på bakhjulet...
12
Anna

Vilka härliga sommarbilder!

Kruxet med utkiksplatsen är att skogen nedanför är naturskyddsområde och det inte får huggas någon skog där. Lite synd med tanke på den fina utsikten!

Malin B

Så många fantastiska saker på en och samma gång! Eller i samma inlägg. :)
Kul med kakan din vän vann med. Jag skulle gärna vara första smakjury. Ser finemang ut.
Så studentfirande, festlig känsla bara av att se alla fina även då jag inte känner dem.
Dina jobbvägar är vackra, precis som er trädgård!

Agneta

Du tar så fina bilder, du har ett visst sätt att komponera på nåt vis! Nu när du bloggar med längre mellanrum, så försöker jag ta tillvara på dina inlägg ordentligt. Läste först inlägget från telefonen igår, men så kände jag att jag ville kolla en gång till idag från datorn - så att bilderna skulle bli lite större. :-)
Och, alltså - din utsikt från jobbet är minst lika vacker som min!

Åsa

Vilka härliga sommarbilder! Och vad fina dom var!

Hoppas förkylningen är bättre!

Marie

Mysigt att fira midsommar ensamma med, såg mysigt ut och hehe så fin cykel du fick då, läcker ringklocka. Jättefina öronhängen hon fick, och finfin var hon,

Pernilla

I år blev det en konstig student för våra unga. Ett dödsfall med en ung kille som på studentnatten hoppade av en vagn. Många är ännu i chock och han känndes till av många, många. Det var en konstig Studentmottagning vi var på två dagar efter. Studenten i fråga kännde att det inte var rättvist av dem att vara glad när han och alla hans anhöriga och nära vänner inte kunde glädjas.

Om två år tar min "lilla" studenten. Verkar ofattbart.
Jordgubbar har jag inte hunnit plocka än. Men jag vill fylla frysen med dessa underbart goda bär.
Kram!
/P

Malin

Så många ljuvligt härliga sommarbilder!! Så avis, vi har ingen sommar alls här nu.

Vi hade ett par prova på dgr i slutet av maj, sedan har det bara varit skit :(

Malin B

Jag lovar att "följa upp" min nyinköpta manick! :)
Min bror hade köpt en liknande till sitt sommarhus för många år sedan och han tyckte att de var bra. Fällor tycker jag inte om att styra med...

Cissi

Vilka härliga bilder ;) och tårtan ser ju väldigt god ut

JUNITJEJ

Så många fina bilder du bjuder på här på din blogg!

Ha en fin dag!

Malin B

Hoppar in med en VARM kram!
Himmel och pannkaka så varmt och torrt det är på minabreddgrader. När första regnet kommer lovar jag att jag kommer att njuta.

Malin B

Jag blir glad av dina hälsningar hos mig! :)
Kram!