Stockholmsvecka

Sista dagarna i maj och fram till 5 juni, tillbringade jag och maken i Stockholm.
Dels för att älsta dottern skulle ha utställning den 1 juni och ta examen på sin födelsedag den 3 juni.
Dels för att vi inte fick någon sommarsemester förra året.
På makens första semestervecka fick han stroken och i år kommer vi inte att vara i stugan.
Stugan är byggd på olika klipphällar och det är utedass...
Därför bestämde vi att ta in på hotell och äta ute på restaurang varje dag, vilket vi oxå gjorde.
 
 
 
Måndag åkte vi och var framme halv 3 på eftermiddagen.
Efter att ha checkat in på Hotell Klara, gick jag och maken för att köpa en ny resväska.
Den vi köpte förra året, har yngsta dottern övertagit...
När jag började packa inför resan, upptäckte jag varför vi köpte en ny förra året.
För väskan jag började packa i, hade dragkedjan släppt helt undertill!
Undrar så varför jag inte kastat den!
Både maken och jag köpte nya solglasögon!
Älsta dottern dök upp och vi gick alla ut för att köpa presenter, minivimplar och en stor blombukett åt yngsta dottern.
Vi tänkte fira yngsta dottern som fyllt 20 år den 10 maj, med en middag på restaurang London.
Yngsta dottern hade besök av Lina, en klasskamrat, så även Lina var med på middagen och firade 20-åringen!
Vi skiljdes åt efter middagen, Lina och yngsta dottern skulle gå ut på kvällen.
Älsta dottern behövde åka hem och sova, för det hade blivit väldigt lite sömn de sista veckorna.
 
Tisdagen var vår ensamdag.
Älsta dottern jobbade intensivt med skolarbeten och förberedelser inför onsdagens stora utställning i Kungsträdgården.
Yngsta dottern tillbringade måndag, tisdag och halva onsdagen med Lina.
Vi bodde på två olika Scandic hotell, typ varannan dag.
Som tur ligger de högst 500 meter från varandra!
Natten mot tisdag bodde vi på Scandic Klara och natten mot onsdag på Haymarket (gamla PUB).
Sen två nätter (natten mot torsdag och fredag) tillbaka till Klara, för att avsluta vår vistelse med 2 nätter åter igen på Haymarket.
Det blev så här för att allt var fullbokat överallt, för det var massor av Events i Stockholm då, till exempel Stockholms maraton på lördagen...
 Efter frukosten, så packade jag ner våra saker och vi flyttade över till Haymarket.
Maken och jag gick en låååång runda, först till Gamla Stan, för att följa kajerna längs strömmen och gå längst ut på Skeppsholmen.
Vi hade så fantastisk tur med vädret, för vi fick sommar i Stockholm!
För att maken skulle kunna vara med överallt, hade vi lånat en rullstol på vårt sjukhus, som jag drog runt på hela veckan!
 
 
 
 
Klart att jag är tvungen att ta bilder på postlådeställningar!
Här har de använt en pållare, som normalt används i vattnet för att markera farled, syns mellan båtarna...
 
 
Dörrar på lite oväntade ställen, får mej att tänka på sagor om portaler till andra världar...
Denna var så vackert gjord och utsikten genom den lika vacker!
På kvällen stämde vi möte på Phil's Burger med älsta dottern och hennes pojkvän och yngsta med sin vän Lina, som var med på 20-års firandet på måndagkvällen.
 
Onsdagen var en mycket intensiv dag!
Efter frukosten var det till att packa ner allt igen och flytta tillbaka till Hotell Klara!
Älsta dottern kom efter kl 11 och hade inte ätit någon frukost och jobbat som en galning tillsammans med klassen att ställa iordning utställningslokalen sedan kl 9.
Vi tog en lunch nere i lobbyn till Hotell Klara, innan vi gick upp på hotellrummet och älsta dottern duschade och gjorde iordning sej inför utställningen.
Så kom yngsta dottern och vi gick ut och kollade in Indiska butiken, där hon jobbat ända fram till sista april.
Indiska är en butik helt i min smak!
Det är lite synd att hon inte jobbar där längre, för att jag kunde nyttja hennes personalrabatt...
Nu jobbar hon sedan början av maj på Addiddasbutiken.
Det är mer hennes stil, så jag är inte besviken!
 
 
utställningen hade alla i klassen hängt upp en tavla var runt väggarna och på mitten av lokalen låg allas portfolior, som man kunde kolla i.
Älsta dotterns tavla hänger näst längst ut till höger i bilden under och är omslagsbilden till boken Eldskytten.
Yngsta dottern kollar igenom hennes portfolio, i bilden brevid.
 
 
Vi var kvar rätt sent på kvällen innan både maken och jag började känna oss utmattade och längtade efter att få ligga ner och vila.
En dag som bara virvlat förbi och intrycken varit många och roliga!
 
Torsdagen hade vi vikt till att shoppa!
I förväg hade jag skrivit upp på en lista vad jag behövde köpa, i kläd- och skoväg.
Älsta dottern ville så hemskt gärna följa med på denna shoppingdag, då vi skulle handla på Addiddas med yngsta dotterns personlrabatt...
Yngsta dottern dök upp vid lunch och vi tog en fika på Café Greta (Haymarket).
 
 
Vi handlade jättemycket fint och sådant vi verkligen behövde.
Favoritbutik förrutom Indiska har blivit River Island, vilken är döttrarnas förtjänst.
De har hittat massor av fint där och pratat ofta om den butiken.
Annars var det Monky som drog extra, eftersom den oxå är en av favoritbutikerna.
Idag hade döttrarna bestämt att vi skulle äta Thai mat.
Valet av restaurang var helt taget av älsta dottern och hon hade rätt, det var en mycket bra restaurang - Koh Phangan.
 
 
Fredagen var den stora festdagen!
Efter frukosten var det dax att packa ihop våra saker för sista gången på Hotell Klara och gå över till Haymarket och få vårt sista rum denna vecka.
När vi väl installerat oss på rummet, så tog vi en fika hos Café Greta då yngsta dottern kom.
Vi skulle ut och köpa födelsedagspresenter och examenspresent till älsta dottern.
Blommor, presenter, minivimplar och heliumballong!
Det sista är älsta dotterns stora önskan i födelsedagspresent och har så varit sen hon var liten...
Vi installerade allt i puben på Haymarket och in ramlade en överjordiskt lycklig älsta dotter!
Hon hade klarat examen med bravur och fått stipendium!
Både redigerarklassen och fotoklassen delar på ett stipendium och hon fick det!!!
För att fira lite extra ändå, gick jag fram till baren och bad bartendern om en speciell, somrig och festlig drink, gärna rosa.
Han gjorde en specialitet, som inte fanns i drinklistan och den var jättegod!
Rabarber var the key ingredient.
Väldigt lyckat, då älsta dottern älskar min rabarbersaft!
På kvällen gick vi till Friday's, väldigt passande på en fredag...
Där sjunger personalen födelsedagsbarnen och kommer in med efterrätt med "fyrverkeri" i...
 
 
Lördag kväll, efter att yngsta dottern åkt hem, satt jag och maken nere på Café Greta och drack var sitt glas rosévin.
Vi hade gått runt och shoppat lite till under dagen, eftersom vi inte hunnit allt på torsdagen.
Älsta dottern vaknade på lördagen och var ordentligt sjuk, förkyld.
Så hon stannade hemma och vi njöt av yngsta dotterns sällskap.
Hon (yngsta dottern) sa förresten till mej att inte ta en bild av toaletten innan jag städat undan det vi använt då vi gjort oss i ordning.
Det är stökigt, var orsaken.
OK! Håller med om att det inte ser så fräscht ut som det verkligen var.
Visst är det snyggt med kopparkranar och knoppar!
 
 
 
Vi träffade döttrarna och älsta dotterns pojkvän innan vi åkte och vi åt då på en Japansk restaurang.
Ni förstår att vi hade en fantastisk vecka och är så oerhört glada över att allt blev så bra.
Bra med hela semestrandet och allt annat runt om.
Resan hem gick jättebra.
Det här kommer jag att leva länge på!
 
6
Agneta

Vilken intensiv vecka! Så roligt att ni kunde kombinera födelsedagsfirande och YH-examen på samma vecka. När jag läser din berättelse, så tycker jag att det låter jobbigast att byta hotellrum flera gånger. Jag avskyr att packa upp och ner.
Den här fina veckan är ju toppen och ni kan tänka på den när ni saknar att vara i stugan.
Men visst har ni kvar stugan, så du kan åka dit över dagen om du vill?

Marie

Så roligt att ni fick en tripp till STHLm och perfekt att det gick att fira båda döttrarna och roligt att äldsta dottern haft utställning =D

Så fina ni är allihopa

Pernilla

Vilken härlig tripp och det ser ut att ha varit fint väder hela tiden. Stockholmsvecka har vi om några veckor. Då kommer alla 08:or och festar loss. Då åker vi bort!
Så roligt med stipendiet. Min sextonåring fick ett musikstipendium av Kulturskolan i vintras. Pengarna står ännu på banken för mamma vill att de ska förbrukas på något av hennes intressen. Inte bara silas bort, som det annars lätt blir.
/P

Åsa

Vad härligt ni har haft det! Underbart. Det är du värd efter din tuffa period (som jag hoppas är lite bättre nu).
Indiska är en av mina favvoaffärer också! Har inte hittat så mycket där det sista men ofta finns det massor.
Stort stort grattis till dottern! Vad kul!

Malin B

Vilken fantastisk tripp! Så roligt att få ses allihop och det ena roliga efter det andra. Lite extra jobb med att byta hotell gång på gång men ändå skönt att det gick att pussla ihop!

Malin

Wow vilken härlig och rolig vecka ni haft i Sthlm, och fint väder verkade ni också haft!!
Många fina foton!