Vecka 2 2018

Veckan började med tjock dimma som höll i sej hela dagen.
När jag sitter i min brevbärarbil och kör längs smala grusvägar rätt ut i dimman, känner jag mej både utsatt och som om jag vore ensam levande i världen.
Både mysigt och inbäddat, som lite kusligt och samtidigt lite smått hotfullt på något sätt.
Den känslan höll i sej hela dagen och förstärktes när mörkret föll mot slutet av turen.
Första och sista bilden visar när jag känner det sistnämnda, kusligt och smått hotfullt.
Det är för att dimman är så kraftig så det känns som jag trycks ner eller kör in i en vägg.
 
 
Söta nassar vid vägen, som inte var det minsta intresserade av mej och min bil.
 
 
Tisdagen hade jag fridag och gick ut och fotograferade i trädgården på förmiddagen.
Efter att ha gjort ett inlägg om det, tog jag itu med att ta bort julsakerna och jag började med julgranen.
 
 
Den hade barrat något förskräckligt de senaste veckorna, men jag ville ha kvar den så länge jag kunde.
Här har jag dock slagit av alla barr med en galge för att det ska bli lättare att bära ut granen, det blev över 15 liter barr på golvet!
Samlade upp barren i en hink innan jag hällde det i en kasse, det är därför jag vet hur mycket barr det var...
När jag ändå skulle sopa upp barr och plocka undan adventsljusstakarna ur fönstrena, så bestämde jag mej för att försöka mej på att installera en wifi-förstärkare till routern.
Det är så att vi precis installerat fiber och routern sitter i tvrummet, själv sitter jag vid datorn längst bort i lägenheten, en massa väggar därifrån.
Det gör att jag har ett nyckfullt wifi i rummet med datorn.
Nu lyckades jag inte trots att jag minutiöst följde instruktionerna.
Ändå anser jag inte att jag är en oteknisk kvinna, men systemet som kostade över 1300 kr slog ut hela fibersystemet.
I ett frustrerat läge, slet jag ur alla kablar från fiberingången till tv, boxer och router, för att börja om från början.
Trots att jag kunde ta bort en massa meter onödig kabel (från den gamla boxerlådan) fick jag inte förstärkaren att fungera.
Teknik strul är verkligen så fruktansvärt frustrerande.
 
 
Onsdagen bjöd på en annorlunda solnedgång, där molnkanten blev blålila och solen gulorange.
Stannade inte och fotograferade, vilket jag ångrar idag, för jag skymtar bara med allra bästa vilja i kanten till höger i bilden ovan.
 
 
Torsdag och fredag körde jag samma brevbärartur och trots att även fredagen bjöd på uselt väglag, var torsdagen i särklass överjävlig.
Det hade varit många minusgrader på natten till torsdagen och lagom till vi åkte ut på brevbäringen föll snöblandat regn.
Det gjorde snön isig och hjulspåren på grusvägarna ännu isigare!
Turen jag körde går upp på berget med branta backar lite överallt, tillsammans med is är de rent av farliga.
Det var bara uppe på bergets alla branter som snö och is låg kvar, nere i kanten av den stora fågelsjön var det barmark.
Fredag kväll hämtade jag älsta dottern vid tåget, nu ska jag njuta av henne i helg!
 
 
Det senaste året har jag följt ett Instagramkonto som heter Lev Vackert.
Kontot innehas av ägaren till butiken med samma namn som finns i Kristinehamn och där säljs inredning, kläder, blommor, trädgårdtillbehör, skönhetsgrejer, gammalt&nytt samt en restaurang/café.
Har ända sedan jag började följa kontot velat åka dit, men vid nyår satte jag det som ett mål att uppnå i år.
Sorgligt är att nu ska de stänga butiken.
Det var total utförsäljning som redan pågått en vecka när jag och dottern bestämde oss för att göra en spontantrip och åka dit.
Det var mycket utplockat överallt i det gamla huset, men vilka möbler som fanns kvar!
Hade jag bara haft möjlighet, så hade jag hyrt skåpbil och köpt nytt matbord med stolar, sideboard (det vita med marmorskiva som skymtar till vänster i bilden ovan) och förvaringsskåp (bänken med lådor i i andra bilden ovan)!
Nu blev det bara några kakformar, vaxat papper och ett notblad och små julgranskulor som fick följa med hem till mej, trots 50%...
 
 
Någon tycker att statyen behöver en halsduk!
 
 
Söndagsnöjet hos oss denna gång var en höjdpunkt för mej, att flyga med drönare!
Den lilla grodliknande varelsen är drönaren som fått namnet Måsart.
Och trots att den ser liten och vek ut tar den de mest fantastiska bilder!
Här under följer tre bilder dottern tog under flygturen.
 
 
Bilden över visar vårt favorit ställe för pizza och kebab längst ner till höger i bild.
 
 
Den lille gynnaren var så rolig att följa och fast det var kallt och inte var ett särskilt vackert väder ute, så var det något av det roligaste jag gjort på länge!
 
 
En bild hade jag som Instagraminlägg, den från den halkiga torsdagen på berget.
4
Åsa

Visst är det speciellt med dimma.

Vad synd att den affären la ner. Verkade häftig.

Pernilla

Det är nog tufft att driva en inredningsbutik idag. Finns en...fanns, en här i stan också. Helt underbara saker men dessvärre har de fått slå igen.
Så kul att fota med drönare. Bilderna är fantastiska, så som de brukar när din dotter är i farten.
/P

MalinB

Spännande med drönaren! Hur många liter barr det kan vara på en julgran hade jag ingen koll på. Lite kul vetskap.
Magiska bilder bjuder du på!

Ake

Så vackra bilder från brevbärarturen! Så kul du förevigar och ser det vackra.