Vecka 3 2018

Det började med barmark men ändå nollgradigt och ganska hala små grusvägar.
På tisdagen seglade snömolnen in på hårda stormvindar och släppte av det första lagret snö på kvällen.
Sedan har det fyllts på med lager på lager snö och nu har vi hela 5 cm snö!
Som har fått ligga kvar både på grenar och marken än idag!
Rekord här faktiskt!
Det brukar vara varannan dag väder här annars - snöa, töa och så kyla på det.
 
 
Denna gård som är en del av en handelsträdgård har så läckra fönster och dörrar, till och med fodret runt dem är superfina och egna.
Observera att de lagt ett vanligt tak över halmtaket...
 
 
Årets första regnbåge!
Så nära och kraftig.
 
 
Snömolnen kommer!
 
 
Och här kom snön...
 
 
Genom den smutsiga vindrutan på väg hem från järnvägsstationen efter jag lämnat älsta dottern vid tåget.
Uppe på berget vräkte snön ner så kraftigt att allt blev vitt och jag knappt såg vägstolparna.
 
 
Silvertejp och gummiband är bra snabbfix, om inte den mest hållbara metoden att laga trasiga sidspeglar...
Silvertejp använder vi oxå inne i postbilarna för att täcka över luftsensorerna i hytten med.
Det är för att bilarnas inbrottslarm går på när kupévärmarna används, Italienska bilar är inte byggda för motor- och kupévärmare tydligen.
Vi tycker väldigt synd om alla boende i närheten, för larmen är otäcka och kan bara stängas av med bilnyckel.
Annars står de och tjuter i non stop.
 
 
Underbart vinterlandskap på torsdagen.
Bilden är tagen just innan jag fick se något jag aldrig sett förr.
Ett snabbt litet och smalt djur med ett stort och lurvigt huvud hoppade över vägen mitt framför bilen.
 
 
Här ser ni magen och bakkroppen i luften och det stora lurviga huvudet visade sej vara en mus i gapet på en iller!
Det mörka runda hålet i snön längst ner till vänster var illerns bo, dit den tog musen.
Träffade en äldre man som bor längs denna väg och passade på att fråga om det var en iller och om de äter möss.
Fick veta att illern är minst av mårddjuren, sen kommer mården och störst är minken.
Så fick jag veta att alla mårddjuren är bättre på att ta möss än till och med katter!
Det var första gången jag såg en "vild" iller!
 
 
Falurött mot vit snö är så vackert!
 
 
Granar är som vackrast med ett tunt lager snö på sina grenar!
 
 
På en vägpinne hängde en stövel och på håll såg det ut som ett hästhuvud!
 
 
Båda dessa bilder är tagna på samma å, Flian, på höger och vänster sida av bron.
Kunde inte välja en bild, så det fick bli båda!
 
 
Sent i höstas så sattes detta vackra järnstaket och grindar upp till slottet vid fågelsjön.
Tror att de dragit elektricitet i de gröna stumpar som är på grindstolparna, säkert kommer det vackra lyktor dit senare!
 
 
Till och med ett cykelställ blir vackert med snö strött över allt.
 
 
Älskar trollhassel!
 
 
På fredagen hade jag kvällsgörat och dimman låg tät.
 
 
Kvällsbelysningen är så fin ihop med snötäckta träd, gillar oxå skuggspelet på fasaden och gatan.
 
 
På lördagen åkte jag en tur till grannstaden på skoj och kom hem med nya blommor till mitt blickfång vid bordet jag nu sitter.
 
 
Den enda Instagrambilden jag lagt upp denna vecka, är från tisdagens posttur.
Kan meddela er alla att butiken Lev Vackert i Kristinehamn, ska öppna i nya lokaler!
Så jag behöver alltså inte sörja att jag aldrig var i butiken under dess glans dagar...
Kan även berätta att maken sedan han kommit hem från Teneriffa och sitt träningsläger, varit mycket sämre motoriskt sett än han varit på länge.
Läkaren sa att det kan ha berott på att han har en infektion i en tand, tydligen förstärks alla hans stroke besvär vid infektioner och förkyldningar.
Arbetsteraputen sa att träning ihop med massage kan trigga igång nerverna och sjukgymnasten sa att han kanske tränat för hårt.
Med andra ord antingen har de inte en aning eller så kan alla dessa saker gett honom de massiva problem han har att gå.
Nu är han helt sjukskriven och går inte ut om jag inte leder honom.
I onsdags ordnade vi med en vanlig rullstol så att jag överhuvudtaget ska få ut honom.
Detta sätter helt förståeligt hans vardag ur spel och det visar sej med nedstämdhet och frustration.
Så nu är vi tillbaka till att jag fixar och han ligger i soffan framför tvn.
Även om det blivit något bättre av att han fått botox i benet och penicillin mot inflamationen, han har till exempel dammsugit själv!
Och kommit på att käppen hämmar honom, detta gör att det känns lite mer hoppfullt igen.
Dock måste han fortfarande ha på benskenan och skor då han går inomhus.
4
Åsa

Men! Vad tråkigt med din man. Så jobbigt för er båda.
Hoppas verkligen det ordnar till sig fort!

Malin B

Jag som hoppades att det skulle bli resultat åt rätt håll för maken efter sin utlandsvistelse. Attans att infektioner kan ställa till det så mycket.
Snötäcke gör verkligen det mesta vackert.
Silvertejp är en vän i nöden!

Pernilla

Först dina vackra bilder. Så fina. Älskar också trollhassel men här växer de bara i planterad form i trädgårdar och där växer den väldigt långsamt. Fast, det kanske den gör överallt?
Så trist att resan inte gett några bra resultat. Det kanske ännu kommer. Som du skrev, att infektion hämmar men att det då kommer bli bättre. Blä, för motgångar!
/P

Peter V

Vackra bilder. Kram