Vecka 41 2019

Höstfärgerna börjar ta över nästan överallt.
En sak som är annorlunda med denna höst är just färgerna.
Det är första gången jag ser att flera träd är mer rostfärgade än gula!
Till exempel Kastanjerna, de brukar bli knallgula och björkbladen guldgula.
Nu i år är kastanjerna rostfärgade med gröna stråk och björkarna är mer orangea än gula.
Denna vecka har jag kommit underfund med att jag älskar Askens blekt gula höstfärg mer än när den är grön.
Vilket beror på att Asken inte klarade den första frostnatten utan tappade alla sina löv innan de blivit gula.
 
Måndag
 
 
På väg till jobbet på måndag morgon kl 730.
 
 
Det är -5° ute.
 
 
Årets första frost har varit på besök under natten.
 
 
Ser ni att färgerna är mindre gula på träden?
De är mer rostfärgade.
 
 
Sjön reflekterar ovärlden som en spegel.
 
 
En smal liten skogsväg av flera. 
 
Tisdag
 
 
Asken är grön och ändå tappade den alla löv över en frostnatt.
 
 
Precis som en tecknad film jag sett för länge sedan, så tappade Asken alla blad, rätt ner i backen, samtidigt.
 
 
Visst är Askblad vackra!
 
 
Hittade ett hjärta i gruset på ett ställe!
 
Tisdag
 
 
Såna här parkeringar uppskattar inte en brevbärare, varför parkerar vissa människor sina bilar framför brevlådor över huvudtaget?
Bara några kilometer längre fram, så räckte det inte att kliva ur bilen och dela posten.
En långtradare hade försökt svänga in på en uppfart som var för tvär att släpet skulle komma runt.
Här stod dessutom två personbilar parkerade bakom släpet.
När jag gick ur bilen för att se om jag på något sätt skulle komma närmare brevlådorna, så såg jag att chaffören till långtradaren stod och diskuterade med två andra män om hur situationen skulle lösas på smidigaste sätt.
Här var det bara en lösning för mej, köra runt en omväg och ta de resterande hushållen från andra hållet.
Det var tur att den möjligheten fanns, för de bestämde sej för att koppla av släpet och lasta ur den där den stod, tvärs över vägen.
 
 
Det var inte bara Asken som inte pallade för en frostnatt!
Här är det en Lönn.
 
 
Så började det regna ordentligt på väg hem från jobbet.
Tycker det är så vackert med flammande Lönnlöv mot våt asfalt.
 
 
Det här är något mycket viktigt!
För att bli framgångsrik i livet, så blir man inte det genom att endast jobba hårt.
Minst lika viktigt är det att vila, ladda batterierna och reflektera över var man är, vart man vill och varifrån man kom.
 
 
De vackraste Lönnlöv jag vet kommer från ett träd vid biblioteket.
Titta bara på färgerna!!
 
 
Har man svårt att vila, kan man ju alltid försöka meditera!
Vilket inte alls är enkelt, även om det visat sej vara mycket viktigt för mitt eget välbefinnande.
 
 
Lönnen vid biblioteket får de allra rödaste blad, med skiftningar i vinrött!
 
 
Varje gång jag går förbi den här stenen, tänker jag på att gropen ser ut som en not.
På tisdag kväll åkte jag och hämtade upp älsta dottern på stationen.
Vi ska få njuta av hennes sällskap till måndag nästa vecka!
Så underbart trevligt!!
På onsdagen hade min fridag och den användes till att fixa mej ett pass, älsta dottern skaffade ett swishkonto till sitt företag och jag träffade min psykolog.
Vi pratade mycket om det här med att lära sej sätt gränser och att uppehålla dem för att skydda sej själv.
Har aldrig fått lära mej det, istället har jag allt sedan barnsben gjort allt för att vara till lags.
Min uppväxt gick ut på att söka bekräftelse och tillhörighet.
Rimmar dåligt med gränssättning.
Så ni förstår att jag har mycket nytt att lära mej.
 
Torsdag
 
 
Vindlande små grusvägar som ringlar runt åkrar, ängar och hus.
Det är charmen med lantbrevbäring.
 
 
Rostfärgade ormbunksblad mot grön mossa är snyggt.
 
 
Mer ringlande vägar...
 
 
Dessa björkar har blivit mer gula än det stora flertalet björkar.
 
 
Vad är det för stil att lämna ett vältuggat tuggummi på din arbetsplats?
Det var dåligt gjort tycker jag, för nu blev det jag som fick städa bort tuggummit.
 
 
Ovädersmoln som hänger lågt.
 
 
Vackra höst!
 
 
Här började det ösregna helt plötsligt!
 
 
Stora täta droppar föll snabbt.
 
 
På lång promenad hem från jobbet, så stilade kyrkan i solnedgången.
 
 
Här ser man lite av solnedgångsljuset i kastanjeskalets insida.
 
 
Fönstrena längst ner till vänster i bild glöder som eld.
 
 
Vackert skuggspel på tegelfasaden.
 
 
Hade sällskap på promenaden hem.
 
Fredag
 
 
Skogsvägar genom den täta trollskogen.
Det här blev en av mina rörigaste jobbardagar på flera år.
Åkte ut på turen och hade kommit lite drygt halvvägs, då telefonen ringer och det är från kontoret mitt.
Det stod en hel lastvagn full med stora paket som jag glömt ta med...
Så jag åkte in och hämtade dem och när jag just konstaterat att det var förgäves för mottagaren inte var hemma, så ringde kontoret igen.
Fick frågan hur jag mådde då jag svarade, så jag frågade vad mer jag glömt.
Posten till några hushåll i turens utkanter...
Det var bara att åka in igen för att hämta den posten.
Suck! 
Trots det så blev det bara 30 minuters övertid!
 
Lördag
 
 
Åkte med älsta dottern till grannstaden vid Vänern, för att gå på en loppis som alltid varit stängd då hon varit hemma.
Där hittade hon mycket fina saker som hon köpte.
Hittade själv inget av intresse, i alla fall där, däremot hittade jag två rostfärgade kuddar till soffan på Åhléns till priset av en!
När vi köpte nya soffor förra året i oktober, så ville jag köpa kuddar i den färgen redan då!
Som vanligt så tyckte jag att jag kunde vänta, eftersom jag äntligen fått hem nya soffor (som jag önskat i 10 år!)
Väl tillbaka på ett loppis i vår egen stad, hittade jag 5 glas till min samling av gröna Coca-Cola glas.
 
 
Bestämde mej för att gå ut och plocka vackra lönnlöv i vår trädgård, för att göra lite "höst" inomhus.
 
 
Här har ni 6 av min samling av gröna Coca-Cola glas, 5 av dem är de nyinköpta.
 
 
Två av den roströda sortens kudde är nyinköpet från Åhléns.
 
 
Härlig färgprakt!
 
 
Så gjorde jag två installationer av höst, den här på lite äldre och redan torkade löv.
 
 
Och denna med nya och gamla löv blandat.
 
Söndag
 
 
En enda Instagrambild har jag publicerat denna vecka.
Det var från långpromenaden hem från jobbet på torsdagen, när älsta dottern och maken kom och mötte mej då jag slutat jobba.
 
 
1
Malin B

Vad kul med besök! ❤️
Hösten är så vacker med sina färger. 🍁
Tur att du kunde hämta upp den glömda posten, man ska komma ihåg att man löste det och inte att man missade något...