Vecka 24 och 25

Nu påbörjar jag den sista veckan i juni och har snart jobbat en månad på det nya jobbet.
Det är fortfarande roligt och mycket givande, eftersom jag älskar att göra fint och fint blir det alltid där vi varit.
Nu har vårt lag fått våra två sommarjobbare oxå och allt flyter på riktigt bra, för vi är ett bra lag.
En bra sak med detta jobb är att jag oxå utmanar mej själv i att lära mej nya saker, som till exempel att köra åkgräsklippare med och utan harv bakom.
Roligt och lite läskigt är det allt, då ekipaget är ganska dyrbart om jag skulle köra sönder något.
Vi har fortfarande mycket roligt ihop, vilket gör jobbet än roligare.
Det att jag tillhör ett så kallat "ytterlag" är dessutom en mycket bra sak.
Vi i vårt lag har hand om 6 kyrkogårdar och ett församlingshem, vilket gör arbetet mycket varierande.
När jag önskade jag hade detta jobb, så trodde jag att det skulle vara roligt.
Nu är jag överlycklig över detta jobb, för det är långt över förväntan bra!
 
 
Måndag vecka 24 började med en rejäl dimma, men som lättade på förmiddagen och solen strålade sedan resten av dagen.
 
 
Det vi gjorde hela vecka 24 var att plantera ut alla sommarblommorna på våra 6 kyrkogårdars gravar.
 
 
Det blåste friska vindar, vilket rågfältet att bölja som vågor på en sjö.
 
 
När alla plantor är planterade så få vi flera krukor och flak att ta tillbaka till odlaren.
 
 
Vårt ekipage som det oftast ser ut när vi kör omkring.
 
 
Det är precis vad jag tror att meningen med pandemi och andra utmaningar vi utsatts för detta händelserika år.
 
 
Här kommer ett jättebra tips från Ekotipset om fotbad med bikarbonat.
 
 
Plantering av sommarblommor var vanligast denna vecka 24.
 
 
Här har jag börjat klippa en övervuxen häck, som släppts att växa sej alldeles för hög och bred.
Därför ser det ut som jag nästan "dödat" häcken när jag klippt in på "stamgrenarna".
 
 
Här är jag i klippartagen.
 
 
Magnus hejjar på.
 
 
En av våra 6 kyrkor och den minsta, ligger lummigt inbäddad av höga träd.
 
 
Här har vi många planteringslådor, som vi redan vecka 23 gjorde iordning med ny jord.
Inför planteringen så ställs de beställda blommorna vid sidan av den aktuella graven.
 
 
Här ska jag strax plantera två Pelargoner och tre Husarknappar.
 
 
 
 
Här har jag just planterat 4 Pelargoner och 5 Blå Kant Lobelia.
 
 
Det är en vacker omgivning av denna kyrka.
 
 
Kyrkogården med skogskyrkogård har en flaktruck som vi lastade alla blommor i.
Praktiskt att köra runt på den vidsträckta kyrkogården med.
 
 
En av den mest öppet belägna kyrkan bland våra 6, har åkrar åt alla håll som vätter ut mot den stora Slätta'.
 
 
Här har vi det största planteringsbordet och det är specialbyggt för att passa denna kyrkogårds största skottkärra.
När jag plockar bland alla blommorna från detta stora planteringsbord, så känner jag mej lite som ett barn i godisaffären!
 
 
Vi fick inte plats med alla blommor på bordet, så vi lastade lite till i en mindre skottkärra.
 
 
En Husarknapp som fått formen av ett hjärta.
 
 
Denna blomma som jag trodde hette Fackelblomster är nog den som blev min favorit av alla de blommor jag planterat denna vecka 24.
 
 
Det går åt jord till planteringarna av sommarblommorna.
 
 
Det tråkigaste är att behöva slänga alla fina Penséer då de är som finast, för att sommarplantorna ska ta deras plats.
 
 
Värmen och jobbet tar på krafterna.
 
 
Midsommarveckans måndag började med värme och gräsklippning.
 
 
Och så var det även dax att göra fint i grusgångarna på alla kyrkogårdar.
Här använder vi den så kallade HDn för att kanta gräsmattorna med.
 
 
Vattningen av alla sommarplanteringar  var prio ett.
 
 
 
 
Regndroppar på Hosta blad är snyggt.
 
 
Tisdagen bjöd på regnväder, ett tätt smådroppande regn, som höll i sej hela förmiddagen.
Denna dag körde jag åkgräsklipparen med harv baktill för första gången, vilket var spännande och roligt på samma gång.
 
 
Titta så fint jag harvade hela parkeringen!
 
 
Eftermiddagen bjöd på sol som glittrade i förmiddagens regndroppar i gräset.
 
 
Här blåste jag alla skogsstigarna fria från kottar och grenar runt om på skogskyrkogården.
 
 
Gruskörning och gräsklippning i regn gav rejält smutsiga maskiner...
 
 
Onsdagen bjöd på strålande sol och varmt väder.
Här startar ett vattenkrig i bilen...
 
 
Som resulterade i två rejält blöta tröjor...
 
 
 Så hamnade jag på bild av misstag.
 
 
 
Införskaffade en ny kontorsstol - äntligen!
Så otroligt skön att det är konstigt jag inte köpt en tidigare.
 
 
På torsdagen jobbade vi bara halv dag och när vi kom tillbaka till våra garage, så hade "innepersonalen" gjort fina blomster arrangemang på olika bord, där det serverades midsommar inspirerad macka.
 
 
Borden stod i solen och jag satte mej på marken i skuggan för att äta.
 
 
Midsommarfirande med älsta dottern och hennes pojkvän hade vi faktiskt en helg tidigare.
 
 
Vi grillade då fläskfilé och åt utomhus.
På den riktiga midsommaraftonen så grillade vi laxsida jag och maken.
En underbar dag spenderade vi i trädgården under äppelträdet i skuggan, för det var en ovanligt varm midsommarafton i år.
 
 
Två tokiga grillare.
 
 
Efter midsommarafton kom regnet.
Det har i stort sett regnat hela tiden sedan midsommardagen.
Det behövdes för det är mycket torrt i markerna.
2
Malin

Sv: Ja hälsan är nr 1, den ska man vara rädd om.

Jag blir så glad att läsa att du hittat ett jobb som du trivs med så bra!!

Många fina bilder i ditt inlägg men den första fastnar jag mest för.

Malin B

Jag tycker de där grillarna ser helt underbara ut, liksom ditt jobb!!! 🌸