2021 vecka 14

Veckan där allt är igång!
På tisdagen var jag på säsongens första jobbdag och mötte upp en ny lagmedlem.
Hon jobbade i ett annat lag förra året, så ny på jobbet är hon inte.
Vårt lag verkar bli ett bra lag och jag ser så fram emot att jobba igen!
Onsdag, torsdag och fredag var det mina första skoldagar, där jag mötte 19 nya människor och började min resa mot kunskap inom så många otroligt intressanta områden.
 
 
På vår första dag så packade vi in lite spadar, räfsor och hinkar i bilen.
Vi fick prova selar till trimmare och fick lära oss ingående om alla våra maskiner.
Till lunch bjöds det på varmkorv, saft och chokladbitar.
Efter lunch åkte vi ut för att inspektera våra kyrkogårdar, för att se hur de klarat vintern.
Det är konstigt, men härligt, när jag kommer ut och går omkring på kyrkogårdarna så känner jag en sådan lycka!
Som att komma hem efter en längre resa.
 
 
På en av kyrkogårdarna hade en stenmur rasat.
 
 
Onsdagens första lektion på vår första skoldag, var teoretisk och handlade om växtkunskap, där vi lär oss namnkunskap, kunskap i indelning och indentifiering av växter.
Här får vi oxå lära oss hur man skriver växtnamnen och vad förkortningarna betyder.
 
 
Chefen på Kyrkogårdsförvaltningen har bett mej och Jane (vår nya lagmedlem) att arrangera ett blickfång vid parkeringen till en församlingsgård.
På skolan hade de byggt  upphöjda odlingsbäddar av sälg, som gav mej en idé till blickfånget.
Här är odlingsbädden hög.
 
 
På andra sidan av huset hade de två lägre bäddar.
 
 
Första dagen bestod av rundvandring och lektioner inomhus och en gruppuppgift där vi utomhus skulle hitta ett ställe runt skolan som överrensstämde med de ledord vi blivit tilldelade.
Min grupp fick ledorden sol och torka om ni undrar...! Hahaha!!!
Någon lunch hade jag inte med mej då vi började skolan kl 10, så det räckte med kaffe och macka, vatten och päron.
Hittade en bänk i lä med gassande sol där jag intog min lunch.
 
 
På torsdagen var det praktisk lektion som gällde i ämnet Hantverks introduktion alltså floristgrunder.
Vi skulle lära oss de första grunderna i hur man hanterar snittblommor.
 
 
Först ut att ta bort blad och renskära kvisten från utåtstående bladveck.
 
 
Sedan skulle vi snitta en ny snittyta på blommorna.
Här visar vår lärare hur man inte ska snitta, det är bara det översta som är bra lagt.
 
 
Snittade och klara, nu börjar själva bukettbindningen!
Det är därför som jag ville gå den här utbildningen, för vi ska få lära oss bukettbindning och kransbindning. 
 
 
Kreativiteten flödar och här gjorde jag och min bänkgranne Johanna en blomgubbe.
 
 
Älskar färgen på dessa krysantemum!
 
 
På fredagen fortsatte vi de praktiska lektionerna i stora växthuset och ämet var trädgårdsodling.
Och det vi gjorde var odling genom förkultivering - frösådd alltså.
Här "stansar" vi jordkuber, som inte kommer att behöva krukor!
 
 
Bilden är suddig, men jag ville visa hur de utstansade jordkuberna såg ut innan fröet placerades i hålet och fylldes igen.
 
 
Här har ni vår dagsodling, Lena vattnar de sista fyra krukorna innan de kläddes med plast.
 
 
Det vita i jorden är något som heter perculite och drar åt sej fukt så att jorden inte ska torka ut för fort.
Vi har strött sand på ytan av 6 krukor och grus på en av de gröna, det gör vi för att inte sorgemyggen (det vi brukar kalla blomflugor) ska lägg ägg i jorden.
Deras larver äter upp fröets små rötter.
På två av krukorna så strödde vi vermiculite, för att de kornen hjälper oxå till att hålla fukten.
 
 
Tills nästa träff i maj ska vi lära oss 38 st växters svenska och latinska namn och kunna identifiera dem.
Så därför har jag tillverkat ett sorts memory, med det svenska namnet på framsidan och det latinska på baksidan.
 
 
Möt rädslorna och ta kontrollen över dem, annars tar rädslorna kontrollen över dej.
 
 
Passande att hitta en "apelsinblomma" i botten av apelsinen, då hela detta inlägg handlat om blommor!
 
Ute har det virvlat snöflingor i luften hela dagen, men flingorna smälter då de når marken.
Hoppades att det inte skulle bli mer snö och att det skulle vara lite varmare än det varit, för när vi nästa vecka börjar med utplantering av penséerna, så är detta väder inte det ulitmata vädret.
Kalla fingrar och blöt jord är ingen bra kombo.
Blommor - Odling