Skoldagar i slutet av juni

Midsommarveckans början hade vi våra sista 3 skoldagar innan sommaruppehållet.
Det låter som det var ett långt uppehåll, men i verkligheten var det 2 veckors uppehåll.
Vi hade två stora inlämningar att lämna in på söndagen efter midsommar och jag hade stora problem med båda två, för att läroplattformen inte fungerade. 
 
 
Vi startade måndagen med att plantera ut våra frösådder från slutet av april.
Ingen av de rabatter som mitt grupp blivit tilldelad, innehöll någon av mina frösådder.
De rabatter som vi skulle göra var den runda rabatten i mitten och den avlånga överst.
 
 
Först rensade vi bort allt ogräs för att sedan hämta kompostjord att vända ner i jorden inför planteringen.
 
 
Även gångarna mellan rabatterna rensades.
 
 
Här hämtade vi våra plantor.
Det var här jag hittade min sådd av ekorrgräs, som skulle planteras i den högra rabatten.
 
 
Musselsyska
 
 
Rävsvans
 
 
Blomstermorot, vilket kändes knäppt att plantera blomstermoroten för de var vissna och få till antalet.
 
 
Alla plantor vi planterade behövdes ett vattenbad först, då alla var mycket torra.
 
 
Så ställde vi ut rävsvansarna med en handbredds avstånd, alla plantor hade inte blommor än.
 
 
Planterar klart i mittrabatten.
 
 
Trädgårdsutbildningens elever var klara med sina uppgifter och hjälpte oss att plantera mussselsyskor och blomstermorotar.
Det gick lite för snabbt, så den planteringen blev inte så välutformad som den kunde ha blivit om vi hunnit tänka lite till.
 
 
På eftermiddagen var det dax för ogräsrensning runt dammarna på skolan, men först hade vi ogräs igenkännings test.
Det var flera stationer där växter med nummer etiketter låg utplacerade, det var inte ett prov utan mer ett sätt att se hur bred kunskap vi redan hade.
 
 
Det var inte särskilt varmt och vi var ordentligt trötta, vilket gjorde oss mycket frusna, här har ni fryslorten Johanna!
 
 
Vi avslutade dagen med att kolla in vår plantering och vilken skillnad det var på rabatten mot hur de såg ut på morgonen då vi började!
 
 
Töreln växer som gransiluetter så snyggt att plantera dem som showpieces mot en lågväxande bakgrund.
 
 
Tisdagens förmiddagspass hade formbeskärning på schemat.
Här under ett lock av kaprifolgrenar står en övervuxen paraplybeskuren karagan, en sibirisk ärtbuske.
Min grupp fick till uppgift att ta fram karaganen igen.
 
 
Här har paraplykanten måttats ut för att matcha den andra gruppens paraplyklippta karagan.
 
 
Vi slet och drog så att vi blev ömma i händerna för att dra bort och klippa ner kaprifolens "lianer".
 
 
Se vad som gömde sej under kaprifollocket!
 
 
Färdiga resultatet - vilken skillnad!
Här ser man vad som händer med buskar som blir överväxta av andra växter, den vänstra buskens stam har tryckts ner åt kaprifolens håll och har inte samma täta grenverk upptill och utåt som den högra busken har.
 
Nästa beskärningsobjekt var en nästan 2 m hög och 10 m lång häckkaragan.
Trots att man säjer att man klipper en häck så är det en beskärningsmetod, vi använde oss av en elhäcksax och vanliga manuella häcksaxar.
 
 
Klippt klart och alla avklippta grenar omhändertagna lagom till lunch.
 
 
Eftermiddagspasset var en av de rörigaste jag varit med om.
Vi skulle göra olika metoder av förökning och de 2 första metoderna var det inte något problem med.
På bilden ovan är metoden kupning, där man lägger en jordhög över några lågt gående grenar.
 
 
Andra metoden var avläggare, där man först tar av ett bladpar av en gren som sitter kvar på busken och sedan gör ett litet snett snitt mot noden (där bladparet) suttit.
Det gör man för att de nya rötterna kommer från noden och då man snittar så har rötterna lättare att bildas.
 
 
Så pillar man in ett grässtrå i snittet, för att det ska fortsätta vara öppet under jorden och kupar jord över och under snittet.
En sten som tyngd för att snittet ska få kontakt med jorden och en stödpinne så plantar får ett upprätt växtsätt.
 
 
Det var här allt slutade fungera, nästa förökningssätt var sticklingar.
Vi skulle göra 3 sticklingar var av hela grenar, där grenarna var indelade i tre delar - örtartade, halvförvedade och vedartade delar.
I 6 stora krukor med en mindre kruka i mitten, skulle våra tre sticklingar av de tre olika delarna stickas ner.
Två krukor med vedartade, två krukor med halvförvedade och två krukor örtartade sticklingar, Tre krukor, med de tre olika delarna i, skulle placeras i växthus och de sista tre skulle stå utomhus.
Därefter skulle en tredje uppsättning av 3 sticklingar av de tre olika delarna tas för att planteras på friland.
Hänger ni med?
Det gjorde inte vi...
När alla varit klara i 20 minuter, så placerade vi den sista uppsättning på frilandet, rejält frustrerade och trötta i våra huvuden.
 
 
De olika delarna av grenen har sticklingar gjorts efter alla konstens regler.
 
 
Och här är de nedstuckna i krukorna.
 
 
 Och det sista sticklingarna i jorden på frilandet.
Ni må tro vad glada vi var att få sluta den dagen.
 
 
Den sista skoldagen denna vecka, så började vi med att bygga vidare på våra kompostbyggen vi påbörjat i början av maj.
 
 
På frukostrasen fick jag sällskap av denna varelse.
 
 
Efter lunch hade vi prov på sommarblommor och jag hade totalt glömt bort det efter min praktikperiod!
Fyra dagar innan vi började skolan fick jag en chock då jag insåg att jag inte tittat på de 68 sommarblommorna!
Råplugg så många tillfällen jag kunde och jag lyckades ändå få ett C på det provet! PUH!!
 
Efter provet fick vi binda midsommar buketter att ta med hem!
Jättekul!