Astrologi är en urgammal lära som är mycket mer omfattande än man kan tro

 
 
 Lite kort om astrologi i allmänhet.
Planeterna beskriver genom sina egenheter vad som sker i livet.
Stjärntecken där planeterna är placerade, visar hur det kommer att ske i livet.
De tolv husen är alla de speciella områden som dyker upp i alla människors vardag och var eller i vilket område det sker.
 
Kort beskrivning av vilka egenheter planeterna styr över.
Merkurius styr över tänkandet, kommunikationen, intellektet och lärandet.
Venus styr över sensualitet, kärlek, harmoni, skönhet, värderingar och njutning.
Mars styr över aktivitet, energi, mod, vilja, driv och självsäkerhet.
Jupiter styr över lycka/tur, optimism och expantion.
Saturnus styr över tvingar oss till förändring av vanor genom att pressa oss på de punkter vi inte lever som det är menat, intensifierar känslor av isolering, sorg och depression.
Uranus styr över snabba förändringar och beslut, ger AHA-upplevelser, förståelser, frihet och revolution.
Neptunus styr över fantasi, illusion, föreställningsförmåga, idéer, drömmar, inspiration och andlighet.
Pluto styr över förvandling, död och pånyttfödelse.
Viktigt att veta är att Uranus, Neptunus och Pluto är planeter som har långa omloppsbanor, vilket gör att de klassas som generations styrande planeter. 
Norra Noden och Södra Noden kan man lättsammast kalla meningen med livet.
Södra Noden står för varifrån vi kommer eller vilken vår senaste livsläxa var och Norra Noden står för vilken livsläxa vi kom hit för att göra i detta liv.
Månens Noder är inga planeter, utan astrologiska matematiska punkter mitt emot varandra på kartan.
Lilith, den Svarta Månen, står för fascination och förnekelse.
Inte heller Lilith är en planet, utan en kontaktpunkt i en elliptisk bana runt månen.
Chiron, kallas "The wounded Healer och är vår inre lärare.
Chiron är en asteroid mellan Saturnus och Uranus och brukar representeras som en bro mellan den fysiska och den andliga världen.
I astrologin symboliserar Chiron oläkta sår och obearbetade trauman.
 
Födelsekarta eller Birth Chart - några få hållpunkter.
Bilden visar hur mitt så kallade "Birth Chart" såg ut, det som astrologen läste upp för mej i slutet av januari.
Något jag lärt mej förra året då jag återupptog mitt astrologi intresse, var att det är tre stjärntecken som styr över vem du är - och inte bara ett.
Det första är soltecknet, som i mitt fall är Skytten, det andra är mitt måntecken som är Stenbocken och det tredje är mitt stigande (Ascendenten) som är Jungfrun.
Solen står för vem jag är - min karaktär/personlighet och indentitet.
Månen står för mina känslor, instinkter, rötter och vanor - den inre världen eller det undermedvetna och hur jag instinktivt interagerar på omvärlden.
Ascendenten står för min grundläggande personlighetsdrag som utseende, temperament, hur jag uppför mej och det första intrycket jag gör på människor som möter mej.
Något som oxå är mycket viktigt då man läser sin födelsekarta är var planeterna står i de tolv husen.
I mitt fall har jag en hel samling av planeter (fyra stycken) i fjärde huset, vilket gör att det i mitt fall blir en fjärde viktig faktor att ta hänsyn till.
Det är viktigt i vilket tecken jag har Saturnus eftersom Saturnus visar var jag kommer att få det motigt i livet, som är stora utmaningar.
Dessutom innehöll min födelsekarta en så kallad T-korsning och den har påverkat mej hela livet och gjort mej splittrad inombords.
 
Min reading.
Astrologen började med att fråga mej om vad som hände mej 1995, för runt den första riktigt stora återkomsten av Saturnus (infaller runt 28-29 årsåldern) brukar det vara lite tumultartat.
Till min förvåning kom jag ihåg att det var ett omtumlande år, med stora händelser som inträffade.
Året började med att jag fick ett heltidsjobb i en annan stad, efter nästan ett års arbetslöshet.
Så flyttade vi in i det hus vi fortfarande bor i och jag blev gravid trots att jag gett upp hoppet om det sedan länge.
Året slutade med den största snöstormen jag upplevt som brevbärare, ett dramatiskt slut.
Astrologen fortsatte sedan med att berätta om vem jag är, vilket var extremt roligt att höra!
Det var här jag fick veta hur viktigt det var med ansamlingen av planeter i fjärde huset.
Astrologin indelar alla hus, stjärntecken och planeter i de fyra elementen.
Skytten är eld, Stenbocken är jord och Jungfrun är oxå jord.
Här trodde jag att jag egentligen är mer jord människa än eld, men det uppvägdes överraskande nog av de fyra planeterna i fjärde huset - vilket symboliserar vatten.
Det gjorde att jag hade jämnvikt på eld, vatten och jord, men saknade nästan helt luft elementet.
Eftersom det elementet styrs av merkurius, så undrade hon om jag någongång haft problem med att kommunicera, men det har jag aldrig haft.
Det var nog det enda som inte stämde in på mej av vad hon annars berättade.
Astrologen frågade om jag hade svårt att ha roligt, vilket gjorde mej lite ställd först.
"Du har både ascendenten och månen i jordelement och det kan göra att det är svårt att ha roligt" meddelade hon.
Då insåg jag att jag faktiskt helt nyligen - förra året - faktiskt upptäckt detta och bestämt mej att börja göra roliga saker i vardagen.
Det är därför som jag hoppade i lövhögar på jobbet i höstas till exempel.
Något som överraskade mej mest var nog när astrologen berättade om min T-korsning, som på bilden syns väldigt bra i en röd triangel.
De stjärntecken som möts i triangeln, är Jungfrun, Skytten och Fiskarna.
Den inre splittring dessa tre kan liknas som tre helt olika människor inom mej, som vill helt olika saker.
Jungfrun vill ha ordning och reda, organisera, vara perfekt och prestera på topp.
Skytten har massor av idéer på roliga saker att göra, nya saker lära sej och framför allt att ha kul.
Fiskarna däremot vill bara vara själv, drömma, meditera, lyssna på musik och mysa ensam.
Ni förstår nu splittringen!
Jungfrun tycker Skytten och Fiskarna är lata, Skytten tycker att Fiskarna och Jungfrun är tråkiga på olika sätt och Fiskarna tycker att Skytten och Jungfrun är för pådrivande och vill bara bli lämnad ifred.
Så var det ju så att jag har Saturnus i Fiskarna.
Saturnus i Fiskarna visar på det jag mest av allt måste hålla koll på, nämligen min önskan att fly från den fysiska världens brutalitet genom i värsta fall droger och alkohol, genom att välja att fly genom filmer, böcker och musik istället.
Och att ta det lugnt, vara ensam, vila, meditera och ta hand om mej själv genom att till exempel bada, både ute och inne.
Det sista astrologen talade hon om att jag var på min rätta väg i livet, att jag redan uppfyllt de viktigaste uppdragen i detta livet.
De uppdrag som Ascendenten i Jungfrun manar till, som även Norra Noden i Oxen gör.
Det är det jag jobbat stenhårt med de senaste 2,5 åren, nämligen att inte söka värde av mej själv utifrån, för allt värde kommer inifrån.
Dessutom att förändra mitt tankesätt och stoppa negativiteten inom mej och jobba hårt med att läka alla trauman jag gått igenom.
Med astrologens sista ord, som avslutade readingen, håller den härligaste känslan av tacksamhet mot mej själv kvar i hjärtat.
"Det här är ett kvitto på att du är på helt rätt väg i ditt liv och du kan tacka dej själv för att du hjälpt dej själv hit"
 
 
1
Malin B

Sådant här är rysligt spännande!!! Så när man får en ökad förståelse och allt bara syns så tydligt.