Veckorna 19 och 20 2021

Vecka 19 - skolvecka
Måndag, tisdag och onsdag var skoldagar, torsdagen var det Kristi himmelsfärd och jag jobbade extra på min kommande praktikplats.
Fredagen var den enda dag jag hade på jobbet denna vecka.
Det känns faktiskt konstigt att inte vara varje dag i mitt lag.
Fast jag verkligen gillar min praktikplats och att gå i skolan, så längtar jag efter mitt lag och våra kyrkogårdar.
Vilket måste betyda att jag har funnit mitt rätta jobb!
Det känns så bra att även skolarbetet är roligt, skulle inte trott mej själv om jag sagt detta för några år sedan!
Min praktikplats är så givande att dagarna flyger fram i en rasande takt!
Måste tillstå att jag är inne i världens flow just nu!
 
 
Måndagens första lektion var i en lokal som heter Svinmålan, eftersom den är installerad i den gamla svinalängan.
Vi skulle ha verktygsvård med en för oss ny lärare och den lektionen gav mej sådan energikick, att jag verkar ha funnit en ny hobby!
Vi lärde oss att plocka isär våra sekatörer och slipa dem och även att slipa snittknivar.
Har sådan lust att köpa hem tre brynen med olika strävhet och slipa upp alla mina sekatörer!
 
 
Här ser ni tre brynen, min sekatör som är nyslipad (det syns på den svarta överdelen att jag slipat och att jag inte är skicklig än) och en snittkniv.
 
 
Knivslipning är lite lurigare än sekatören, då bladet är tunnare samt att man måste slipa båda sidorna av kniveggen. På sekatören slipas bara ena sidan och den slipbara delen är tjockare, vilket gör snittvinkeln brantare (vilket är lättare).
 
 
Mitt emot Svinmållan växte maskrosorna på rad mot ladugårdsväggen.
 
 
Strålande sol och varmt vid husväggen intog jag dagens lunch - tonfisksallad.
 
 
Efter lunch hade vi lektion i odlingslära och vi var i stora växthuset, för att ta hand om nästa steg av vår frösådd i början av april.
Lena och jag började med att skola om Ekorrgräset.
 
 
Så här såg rötterna ut på de plantor som hade endast såjord i krukorna.
 
 
Så här såg rötterna ut på de plantor som var sådda i hälften såjord och hälften vanlig jord.
Det visar att blandningen var bättre för plantorna.
 
 
Vi hade bladlöss på våra Blåklintplantor, så vi välkomnade nyckelpigan.
 
 
Så var det dax för att ta hand om de stansade kuberna med blåklintfröer sådda.
De var faktiskt de finaste blåklintsplantorna av alla gruppers blåklint!
Den här större stansen var mycket svårare att fylla med jämnt packad jord än den lilla stansen.
 
 
Därför blev de stora kuberna för lösa och ville helatiden rasa i kanterna.
 
 
Våra små kuber var så blöta att det nästan rann om dem.
Trots det hade kuberna den bästa grobarheten av alla frön vi satte, det var bara en planta som dött efter den kommit upp.
 
 
Av 36 små kuber hann vi bara med 8 stora och de var de finaste plantor vi hade.
 
 
Men de var angripna av bladlus, så därför sprayade vi dem med en såpalösning.
 
 
Tisdagens schema började med en timmes föreläsning om bland annat uppbyggnadsbeskärning och avslutades med två timmar av praktisk övning av detta på borttagna slybuskar nedstuckna i en odlingsbädd.
Vädret var så långt ifrån måndagens varma och solig väder, så vi frös något förskräckligt i vind och regn.
Mitt sly som jag skulle öva uppbyggnadsbeskärning på ser ni längs fram och till höger i bild innan jag började klippa.
 
 
Så här blev min beskärning då jag var  klar.
 
 
Efter lunch skulle vi plantera en häck av måbär och vi började med att gå ut i skogen för att hämta plantorna.
 
 
Till denna lektion hade vi ytterligare en ny lärare, men vi kände alla igen hennes röst för hon läst in flera av våra webbföreläsningar.
Denna lektion utfördes till en början i spöregn.
 
 
Här följer några bilder av den ordning vi hade för att sätta häcken.
Början är att ta bort gräsmattan där vi ska plantera häcken.
 
 
Den andra sidan var mycket snabbare än vår sida, så här har de jordförbättrat, vänt jorden och mäter nu ut planteringsavståndet både mellan plantorna som mellan stenplattor och gräskanten.
 
 
Vi har inte ens börjat med jordförbättringen här, men vi hjälpte laget innan att gödsla deras plantering eftersom de inte hann.
 
 
På onsdagens förmiddag hade vi precis som de två föregående dagarna föreläsning i Svinmållan direkt på morgonen, denna gång handlade det om kompostbygge.
Så himla kul ämne!
Efter en kort rast så satte vi igång med att bygga en kompost av flätningsmodellen.
Blev så himla taggad av det att jag önskade att jag kunde sätta igång och göra rabattkanter och inhängnader med samma teknik.
Här använde vi oss av gamla stängselstolpar, för vi hade inte nog med tjocka stammar att använda i skogen.
 
 
Så började själva flätningen.
 
 
Det var så himla roligt att ingen av oss ville bryta för att ta lunch!
 
 
Kolla vad fint lönnen blommar!
 
 
Efter lunch på onsdagen så skulle vi göra en nyplantering av perenner runt ett borttaget träd som hade stubben kvar.
Två andra grupper hade på förmiddagen gjort var sin kvarts plantering och vår del är den närmast till vänster i bild.
 
 
I denna perennplantering så grävde vi bort grässvålen och de största trädrötterna och jordförbättrade och gödslade.
Sist planterade vi 4 pionplantor och 4 marktäckare av gulplister.
 
 
Här kommer den sista gruppen från perennplanteringen och att marken är så blöt just där de klivit fram, är för att vi stått och rengjort alla redskap från perennplanteringen.
De var väldigt leriga efter gårdagens regn.
 
 
Mina stekta ägg med ost på fick formen av ett hjärta.
 
 
Kristi himmelsfärd såg mittrabatten ut så här.
 
 
Hittade ett lock med häftigt mönster på utanför kyrkogårdsförvaltningen på fredagen.
 
 
På söndagen hade massor av tulpaner slagit ut.
 
Vecka 20 - praktikvecka
 
 
Droppbevattning in action...
 
 
Måndagens tjuvskottskörd!
Fick med mej hem ett knippe som min handledare på handelsträdgården uppmanade mej att plantera ute i jord när jag kommit hem.
 
 
Tjuvskottstagning i "Gurkväxthuset".
Eftersom dessa tomatplantor står på marken var jag tvungen att hitta något att sitta på, så jag tog tre stapelbara krukbrätten och hade som pall.
Perfekt höjd att jobba från.
 
 
Måndagens tjuvskott planterade i en kruka på trappan, nu ska jag se hur detta fungerar.
 
 
Här har vi Gurkväxthuset, som numera är lilla tomatväxthuset.
Här ska vi hänga upp tomatsådd nummer 2. 
 
 
Det var måndageftermiddagens arbetsuppgift, att ställa ut tomatplantorna i markvävens hål och binda upp bladverket i snöret som hängde i taket avsett för det.
 
 
Min handledare har gjort denna spaljeäppelträd, visst är den fin!
 
 
Blommorna är så vackra nu.
 
 
 Hans nyaste spaljeträd är detta T, antagligen för att hans förnamn börjar på T.
 
 
Tisdagens förmiddags svettiga jobb var att hacka bort ogräsmattan i gången på Gurkväxthuset.
Ogräset var kompakt och tjock som en äkta matta.
 
 
Ibland all bråte runt växthusen, hittade jag denna fina låda.
 
 
En perfekt gurk-krullibull, eller hur?
 
 
Lite naturlig bekämpning av spinnkvalster utströdd på en gurkplanta.
 
 
Här har jag sått pelletrerade kuddsalladsfrön i ett pluggbrätte.
Fröna ska inte ligga under jorden för att de är pelletrerade om ni undrar.
 
 
Vackert väder på tisdagseftermiddagen och vi passade på att köra jordfräs mellan lökraderna på frilandet.
 
 
På torsdags morgonen när jag skulle till praktiken på handelsträdgården, så sprang jag nästan på dessa två igelkottar, som inte flyttade på sej alls där jag kom.
 
 
På torsdagen morgon åkte vi till det största företaget i samhället och planterade sommarblommor i en stor urna utanför deras matsal.
Företaget anlitar min handledares handelsträdgård till all blomsterhantering.
 
 
Den färdiga planteringen av urnan.
 
 
Utanför ingången till företagets kontor, rev vi bort en vinterskadad murgröna och jordförbättrade planteringsytan ordentligt innan vi satte nya murgröneplantor.
 
 
Det blev så fint när vi var klara.
 
 
Mellan växthusen är det nyklippt.
 
 
I stora tomatväxthuset växer tagetes och basilika frodigt.
 
 
Så här odlar denna handelsträdgård sina tomater.
 
 
Forshytian har blommat över och äppelträden börjar slå ut.
 
 
Här skärs det stenar till två planteringsytor till en grav vi ska räta upp.
 
 
Danne ville prova på Stefans jobb lite... hehehe!
 
 
Jord och kantstenar till lite gravstens fix.
 
 
Danne har gjort rabarberpaj och vi får smaka, det var jättegott!
 
 
Det var den här graven som skulle få stenarna som Danne och Stefan kapade till rätt längder. Vi passade på att så nytt gräs i samma veva som vi fixade planteringsytorna.
 
 
Vi har fått ett specialuppdrag jag och Jane, vi ska anlägga en perennrabatt och här har jag skissat upp våra första idéer, som Jane ska ta hem och göra en skalriktig ritning av.
 
 
Redan dalar körsbärsblommorna till marken efter endast en vecka i full blom.
 
 
Pluggar inför en skrivning i ämnet växtskydd.
Det är massor att läsa in.
 
 
På fredagen hittade Jane denna fantastiska nätvariant av en japansk lykta i rabatten.
Vet inte hur, men jag klarade att få hem den hel, fast jag en massa gånger trodde jag mosat den i baksätet på vår jobbil.
 
 
 Naturen är makalös i allt.
3
MalinnB

S mycket vackert och fantastiskt! 🌹🌼 Det är verkligen så att du är på rätt plats. ☀️

MalinnB

S mycket vackert och fantastiskt! 🌹🌼 Det är verkligen så att du är på rätt plats. ☀️

Pernilla

Det var länge sen jag var här, jag vet. Så härligt att läsa om ditt ”nya” liv och allt du lär
Dig. Själv kämpar jag mot gråsuggor i mitt växthus. De äter upp späda plantor och sallat går Inge att så över huvud taget. Något tips?
/P