Tillbaka till grottmänniskan?

 
Det är något särskilt med att se stora vedstaplar och välfyllda skafferier på hösten.
Till exempel när frysen är laddad med saft, bär, kantareller, fisk och älgkött.
Eller när skafferiet är laddat med äpplen och vedboden är har ved staplat upp längs väggarna.
Då känner jag mej rik!
Trots att vi bor jättenära en välfylld matbutik och inte får värmen genom att bara elda i kakelugnen.
Det måste vara så att jag har en nära kontakt med min egen grottmänniska?!
Söndagen ägnade jag och maken 4 timmar på vedhantering.
Han högg de stora stubbarna, som för två år sedan hämtades hem av maken och hans vän och jag bar in i vedboden och staplade.
Hälften av stubbarna högg han direkt då de hämtades, resten har alltså legat kvar ute.
Söndagens arbete fick stubbhögen att minska rejält, men trots 4 timmar ligger det lika mycket arbete kvar och väntar på ork och tid.
8
Chris

Det ligger en njutning i att vara självförsörjande... när barnen var små tog vi tillvara mycket av det som skogen erbjöd.

Pernilla

Vi har ju ingen skog eller ens en stubbe men vi beställde massor av ved i fjol. Det räckte förra vintern och även denna. Nu börjar vi se slutet så i höst får vi nog fylla på igen.
/P

Agneta

Usch, jag avskyr vedstapling! Tror att det är min barndom som spökar, då veden var ett nödvändigt ont som vi barn var tvungna att hjälpa till med..

Marie

ohh det är så fint med ved och staplat som du säger, sedan inleder det ju mysfaaktor då man eldar i öppen brasa =D

Malin

Jag håller med dig, visst är det ngt speciellt och det kanske finns en längtan långt därinom oss, en längtan back to bascis.

Kram

Malin

Har också staplat ved i ungdomen då vi värmde vårt hus med vedeldning. Mycket jobb var det.

Nu myseldar vi mest!

soffie

mycket jobb med ved, wow va mycket ved, kram

Åsa

Vi har säkert en hel del såna beteenden för oss, sånt som kommer fram emellanåt.