Foto utflykter

Förra veckan var älsta dottern här och hälsade på.
Till min lycka så hade vi både tur med vädret som med ork och humör, så vi kom ut på olika fotoutflykter.
Första utflykten var för att fånga solnedgången i vackra Vallebygden med drönare.
I våras var vi där och skulle göra samma sak, då vi upptäckte att en ytterst viktig sladduschling blivit kvar hemma. 
Dessutom fanns det inte tid att hämta den innan solen skulle vara nere.
Så valet föll på att åka dit med drönaren igen och göra ett nytt försök!
 
 
Först stannade vi längs en av Gamla vägens flera vackra alléer och fotograferade.
Denna allé var den enda som hade hälften av alla sina blad kvar på grenarna.
Har alltid älskat denna allé för att hjulspåren ringlar sej inunder träden och försvinner i ett backkrön.
 
 
Har man stativ med sej går det bra att ta fina miljöselfies
 
 
Är det inte ganska typiskt, att när vi parkerar på en liten smal tvåspårig vägavfart, så kommer en traktor med släp och ska in precis just där vi parkerat bilen....!
 
 
Halvvägs framme vid bilen för att flytta den, så kör traktorn ut på åkern, den kom turligt förbi utan att vi behövde flytta bilen!
 
 
Den nedåt gående solen sätter de flammande löven i brand och detta gör att jag älskar hösten.
Det finns en i postfamiljen som avskyr vinter och höst.
Vintern för att det är så kallt och hösten för att allt dör, säjer han.
Vi skämtade om det, vännen Linda och jag, att hösten är som vackrast i solnedgång, då både naturen och solen dör.
Just dör, inga omskrivningar här inte.
Den sanna pessimisten säjer att livet är som vackrast i dödens närhet.
 
 
Kära vänner som läser min blogg och är måttligt intresserade av fotograferingar, trots det ska jag ge er ett tips nu.
Vill ni någongång fotografera porträtt av nära och kära, gå ut i skuggan under de gyllene träden med gyllene löv på marken.
Då är det det bästa tänkbara ljuset att fånga bra bilder!
 
 
Här har ni älsta dotterns nya vloggkamera, hennes lilla gopro kamera gick sönder för några veckor sen.
Även det lilla stativet är nytt och mycket praktiskt.
 
 
Sista höbalarna plastas in på åkrarna här runt alléen.
 
 
Så en sista bild denna gång från favoritalléen, nu satte vi oss i bilen och körde till vackra Valle.
 
 
En vacker bondgård längs åsen, badar i solnedgångsljus.
 
 
Här över flög drönaren Måsart och fångade allt gyllene och vackert!
Har inga drönarbilder att visa, så ni får hålla tillgodo med mina landbilder.
 
 
Även här samlade man in årets sista hö i vita stora mashmallows kuddar och marken är randig som manchester.
 
 
Här har ni Valles svar på hösamlartraktor i fullt arbete.
 
 
Den där raden av små bulliga gyllene träd på åskanten drog mina blickar till sej hela tiden.
 
 
Rosorna utblommade och spindelnätet glöder.
 
 
En magisk solnedgång avslutar den första utflykten.
 
 
Eftermiddagen därpå åkte vi åt motsatt håll och mot den lilla skog av kala ungbjörkar, som älsta dottern sett då hon passerat med sin bil dagen innan.
 
 
Här fixas lite kamerainställningar så allt ska se lite spökligt och murrigt ut.
 
 
Vi var där vildsvinen brukar hålla till i gryning och skymning, vi såg deras hål de grävt.
Vet sedan länge att vildsvinen blivit lite för många de senaste åren.
 
 
Här är de två bilderna älsta dotter gjorde i ordning lagom till Halloween i år.
Tycker verkligen hon fångat den kusliga känslan av den kala björkskogen, eller vad tycker ni?
 
 
Så var det den sista och närmaste utflykten, ut i trädgården!
Det var dagen efter spökfotograferingen i björkskogen.
Vi ville ligga i lövhög, kasta löv över våra huvuden och ha lövkrig - för löv har vi massor av i trädgården nu.
 
 
 
Försökte med halsduk och utan för att se vad som såg bäst ut, tycker nog att det blev bäst utan.
Eller vad tycker ni?
 
 
Rigga kameran på 40 bilder i sekunden på stativ och så kratta ihop så mycket löv att det räcker att kasta stora famnar massor av gånger.
 
 
Ändra vinkeln något för att se om det blir mysigare.
 
 
Olika poser eftersom löven dalar mot marken igen.
 
 
Haahahaha!!!!
 
 
Myyyys!
 
 
Älsta dotterns klänning är så snygg mot höstens palett.
 
 
Min favoritbild av alla vi tog tillsammans!
Vilken var er favorit av lövkastarbilderna?
Har ni favoriter av de andra bilderna och i så fall vilka då?
Hoppas ni har njutit av bilderna som jag har gjort medan jag gjort detta inlägg!
 
7
Malin B

Härliga höst säger jag! 🌿 Vilken karamellpåse med bilder. Mysbilden gillar jag, lyckan i hösten liksom. Bilden med den gula grenen i centrum i solen är också så skön liksom. Kusligt i björkskogen, ja!!!
Lite skönt att det inte var några vildsvin på plats. Trevliga bönder är bättre! 👍

Anonym

Härliga bilder! Min favorit med löven var den sista 😊

Anonym

Härliga bilder allihopa! Favorit blev den sista 😊/Ditte

Mirre

OH vad roligt att dela fotointresset med sin dotter och ut och fota tillsammans. Tack för raderna hos mig, när ty kte du det vände på din dotter och var det yngst el äkdsta, samt hur har det påverkat henne och skolan, umgänge?

Mirre

OH vad roligt att dela fotointresset med sin dotter och ut och fota tillsammans. Tack för raderna hos mig, när ty kte du det vände på din dotter och var det yngst el äkdsta, samt hur har det påverkat henne och skolan, umgänge?

Pernilla

Era ”kasta-löv-bilder” är bättre än mina, (gapgarv)!.
Hösten är ljuvlig och jag älskar ljuset. Vårens ljus är härligt på sitt sätt men inte så kamera-vänligt.
Hoppas du fått energi av besöken? Vi fortsätter i våra nervbanor. Allt handlar så kart om psykiskohälsa, dottern (den äldsta) och hennes barn som är placerat hos oss. Nu ska hon ha hem henne, har hon fått för sig. Själv mår hon inte bra och är så arg på oss.
Historien slutar aldrig och varje gång som vi tror att ”nu kan det inte bli värre” då händer nästa grej.
Skriv inget i min kommentarer. Allt är så känslig och allt utreds av soc. Vi är ju familjehem till H.
/P

Malin B

Jag blir alltid så glad över hälsningar i min blogg. 🤗 Jag hoppas att DU haft en skön söndag!